Lees het witboek ‘De toekomst van het Nederlandse spoor’

Door Redactie 16 juni 2020

We staan aan de vooravond van een belangrijk politiek besluit over de toekomst van het spoor. Belonen kabinet en Tweede Kamer de goede prestaties van NS? Of wordt de concessie van ons nationale spoorbedrijf verder opgeknipt?

Lees het witboek ‘De toekomst van het Nederlandse spoor’

Witboek

De FNV heeft op dinsdag 16 juni het witboek ‘Toekomst van het Nederlandse spoor’ aan Tweede Kamerleden overhandigd. In het witboek staan verhalen van medewerkers van spoorbedrijven over onder meer veiligheid en andere ervaringen uit de praktijk. We lezen wat liberalisering van het spoor het Verenigd Koninkrijk heeft gebracht, halen we mythes over marktwerking onderuit en lezen we wat hoogleraar transportbeleid Bert van Wee aan de TU Delft en hoogleraar micro-economie Maarten Janssen van marktwerking op het spoor vinden. In het witboek staan ook voorbeelden uit andere sectoren waar marktwerking is mislukt. We sluiten natuurlijk af met een heldere boodschap.

Lees het witboek van FNV Spoor

Belang van alle Nederlanders

NS behoort nu nog tot de beste spoorbedrijven ter wereld. Het is in het belang van alle Nederlanders dat dit zo blijft. Om Nederland ook in de toekomst duurzaam bereikbaar te houden, hebben we nu juist behoefte aan een vervoerder die veel verder kijkt dan het einde van de lopende concessie.

Cruciale rol van het spoor

Henri Janssen, bestuurder FNV Spoor: ‘Het spoor speelt een cruciale rol in het klimaatakkoord, in de strijd tegen files, bereikbaar houden van Nederland en ook moet zij haar weg zien te vinden in de anderhalvemetersamenleving. Het openbaar vervoer, de werknemers en de reizigers zijn niet gebaat bij investeerders die op zoek zijn naar een goed rendement op korte termijn. De rendementen worden vertaald naar prestatiecontracten.’

Marktwerking = geen goedkopere kaartjes

De FNV wil veilig, zeker en gewaardeerd werk in de sector. Zowel in het belang van personeel als reizigers. Hiervoor is meer samenwerking en minder marktwerking nodig. Marktwerking leidt niet tot een betere dienstregeling of goedkopere treinkaartjes. Sterker nog, in Limburg rijden NS en Arriva deels op dezelfde trajecten. De treinkaartjes van Arriva zijn hier aanzienlijk duurder dan die van NS. En dat terwijl Arriva een stevige subsidie ontvangt van de provincie voor het uitvoeren van de concessie, terwijl NS juist geld betaalt aan de overheid om te mogen rijden.

'Steun het spoor'

De coronacrisis onderstreept nog eens waarom het spoor zich zo slecht leent voor marktwerking. Terwijl de inkomsten uit de verkoop van treinkaartjes is gehalveerd, heeft het land juist nu meer dan ooit behoefte aan een goede dienstregeling en investeringen in het spoor.

Lees het extra inlegvel over de coronacrisis