FNV Spoor is geschrokken van de plannen van de NS om 2300 arbeidsplaatsen te schrappen.
Henri Janssen, bestuurder FNV Spoor: ‘Zo’n grote krimp van het aantal medewerkers zal een ongekende weerslag op de blijvers krijgen. De NS wil feitelijk de rekening van de coronaverliezen bij haar medewerkers neerleggen. Dat is natuurlijk van de zotte.’
Ook als de krimp met natuurlijk verloop zal worden ingevuld, zal de werkdruk volgens FNV Spoor toenemen voor de medewerkers die kunnen blijven. ‘Nu al is er een grote werkdruk en kan een NS-medewerker zeer moeilijk verlof krijgen. Daarbij komt dat de mensen die met pensioen gaan, lang niet allemaal werken op plekken waar de NS wil krimpen. De vraag is dus of er geschikte functies overblijven en of mensen hun standplaats kunnen behouden’, aldus Janssen.
FNV en NS waren vlak voor de coronacrisis in cao-onderhandeling. Janssen: ‘Na jaren van loonmatiging binnen de NS, was volgens onze leden eindelijk de tijd rijp voor een forse verbetering van de arbeidsvoorwaarden.’ Maar door de coronacrisis kwamen de gesprekken stil te liggen.
De NS bleef vanwege het landsbelang tijdens de coronacrisis operationeel, omdat de mensen in cruciale beroepen vervoerd moesten worden. ‘De NS-medewerkers hebben toen met risico voor eigen gezondheid hun werk gedaan. En nu wil de NS dat onze leden voor twee jaar de nullijn accepteren. Het kan niet zo zijn dat het financiĆ«le verlies bij de medewerkers komt te liggen’, aldus Janssen.
De NS heeft FNV Spoor formeel voorgesteld de cao-onderhandelingen te hervatten en te koppelen aan het verlangen van het bedrijf om tot een werkgelegenheidspact te komen. Janssen ‘Wij gaan onze leden vragen of we over deze krimpplannen met de NS mogen gaan onderhandelen.’