FNV kritisch op besluit meer marktwerking op het spoor

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 12 juni 2020

FNV Spoor reageert met gemengde gevoelens op de toekomstplannen van het kabinet voor het Nederlandse spoor, die staatssecretaris Van Veldhoven gisteravond presenteerde. Henri Janssen, bestuurder FNV Spoor: ‘Het is goed dat het kabinet het hoofdrailnet ook na 2024 onderhands aan NS gunt. Dat is een bevestiging dat de NS-medewerkers al jaren een wereldprestatie leveren.’

Janssen: ‘De staatssecretaris geeft daarnaast echter veel meer ruimte aan buitenlandse vervoerders dan ze volgens de EU hoeft te doen. Ze nodigt buitenlandse vervoerders uit om via internationale verbindingen ook binnenlandse verbindingen te verzorgen. Ook heeft de staatssecretaris besloten nog drie sprinterdiensten in 2025 te decentraliseren en openbaar aan te besteden. Dat gaat niet alleen ten koste van de winstgevendheid van NS, waarvan de aandelen voor 100% in publieke handen zijn, maar ook ten koste van Nederlandse werkgelegenheid en arbeidsvoorwaarden.’

Tweede Kamer

FNV Spoor roept de leden van de Tweede Kamer op het kabinet terug te fluiten en tegen het plan voor meer concurrentie op het Nederlandse spoor te stemmen. Niet alleen omdat de NS-medewerkers de laatste jaren letterlijk een wereldprestatie hebben geleverd, maar ook om een kwalitatief goed spoornetwerk in de toekomst te garanderen. Janssen: ‘Het spoor bewijst, ook tijdens de coronacrisis, haar vitale belang als publieke sector. Die publieke waarde moet niet door marktwerking kapot worden gemaakt, maar juist worden gekoesterd.’

Uitkleden NS

Ook FNV is voor meer internationale verbindingen, maar vindt dat deze moeten worden opgenomen in de concessie van het hoofdrailnet. Janssen: ‘Daarmee zorg je ervoor dat Nederland haar marktaandeel op de internationale ov-markt krijgt en krijgt de overheid invloed op de kwaliteit. Dit kabinet investeert miljarden om KLM overeind te houden, terwijl men met dit plan stilletjes de NS aan het uitkleden is ten faveure van buitenlandse concurrenten, waarbij de werkgelegenheid in Nederland onder druk komt te staan.’

Geen lering

Janssen: ‘Met haar besluit tot nog meer marktwerking op het spoor, blijkt dat de staatssecretaris geen lering uit de voorbeelden uit het Verenigd Koninkrijk en uit haar eigen onderzoeken heeft getrokken. Uit de quick scan ‘Mogelijke decentralisatie van vier sprinterdiensten’ die de staatssecretaris eerder heeft laten uitvoeren komt naar voren dat zonder extra investeringen er voor de reizigers waarschijnlijk niet veel verbetert.’

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.