Beoordeling bedrijfsarts wordt in individuele gevallen mogelijk bij NS

Door Redactie 26 mei 2020

NS heeft onlangs gezegd tot nu toe de algemene richtlijnen van het RIVM te hebben gevolgd. Met de verwachting dat de drukte op stations en in de trein de komende tijd weer toeneemt, wil NS de medewerkers die tot de risicogroepen behoren of een huisgenoot hebben die tot deze groep behoort gewoon laten werken. Hetzelfde geldt voor medewerkers met milde klachten zoals neusverkoudheid, keelpijn, lichte hoest of verhoging.

Beoordeling bedrijfsarts wordt in individuele gevallen mogelijk bij NS

Gevaarlijke situaties

FNV Spoor heeft eerder laten weten dit ondoordacht en voorbarig te vinden omdat dit tot gevaarlijke situaties kan leiden.

Bescherming risicogroepen

NS heeft ons een samenvatting van hun risicoanalyse voor het inzetten van de medewerkers uit de bekende kwetsbare groepen toegestuurd. De kern van de uitkomst van deze, door NS uitgevoerde, analyse is dat de risico’s allemaal beheerst tot bijna volledig beheerst zijn. Desondanks zou de risicogroep extra beschermd kunnen worden door vervangend werk en/of testen.

• Voor de risicogroep is de mogelijkheid om vervangende werkzaamheden te doen om contact binnen 1,5 meter maximaal terug te dringen.
  • Coronatesten indien men snotterig is of milde klachten heeft.

Weg naar de bedrijfsarts staat open

Op maandag 25 mei hebben wij over deze samenvatting gesproken met de NS. De QHSE manager gaf uitleg over hun bevindingen. FNV Spoor vroeg hoe NS vanuit zo’n algemene analyse kan beoordelen of alle individuele medewerkers met milde klachten of die tot de kwetsbare groep behoren of huisgenoten hebben, die tot de kwetsbare groep behoren, weer veilig aan het werk kunnen. Het antwoord van NS is dat indien de betreffende medewerker en de teammanager er niet samen uitkomen, de weg naar de bedrijfsarts open staat.

FNV Spoor heeft NS dringend gevraagd deze route via de bedrijfsarts met de betreffende medewerkers te delen. NS heeft toegezegd deze route in ieder geval hun Q&A bij het onderwerp 'kwetsbare groepen' op te nemen. FNV Spoor heeft erop aangedrongen dat NS de groep medewerkers die nu op BA thuis zitten, persoonlijk, van deze route op de hoogte stellen.

Lees de hele nieuwsbrief

WIl je de hele nieuwsbrief lezen? Je kunt de nieuwsbrief hier lezen.