OV wordt flessenhals van 1,5-metersamenleving

Gezamenlijk artikel van FNV Streekvervoer, FNV Spoor, CNV Vakmensen en VVMC

Door Redactie 20 april 2020

Nederland maakt zo heel langzamerhand plannen om weer gecontroleerd op te starten. Dat is op zich natuurlijk een goed teken. Het lijkt erop dat Nederland het coronavirus een beetje onder controle begint te krijgen. Daarnaast wordt er steeds meer gesproken over de 1,5 meter economie. Dit alles heeft ook grote gevolgen voor het openbaar vervoer.

Trein bij overweg

Het openbaar vervoer begint weer op gang te komen. Want afgelopen weekend maakte de NS bekend dat na 29 april weer intercity’s gaan rijden. Het doel is om de mensen die echt naar hun werk moeten, meer ruimte te kunnen geven in de trein, om zo volle treinen te voorkomen. Er zijn echter zorgen, want voor het regionale spoorvervoer is ruimte maken door de inzet van bijvoorbeeld intercity's, geen optie.

Grote zorgen

Met het op gang komen van het openbaar vervoer, ligt een grote zorg bij ons (FNV Streekvervoer, FNV Spoor, CNV Vakmensen en VVMC). Wat wordt er gedaan om de veiligheid van de medewerkers in het ov te garanderen? Hoe kunnen de steward, conducteur, chauffeur, machinist, toezichthouder en andere ov-medewerkers veilig hun werk doen? Het virus is niet weg en je wilt veilig en gezond blijven, ook voor je omgeving. We moeten immers ook gezond blijven om het ov te laten draaien. Velen willen duidelijkheid over de volgende vragen:

• Hoe kan de 1,5 meter gewaarborgd worden in de bus, trein en metro etc.?
  • Hoe kan de chauffeur, conducteur, steward of andere ov-medewerker voldoende beschermd worden tijdens de uitvoering van zijn functie?
  • Hoe wordt voorkomen dat haltes of perrons te vol worden?
  • Wie bepaalt vervolgens wie er wel of niet bus, trein of metro in kunnen wanneer deze overvol raken?
  • Hoe zit het met de persoonlijke beschermingsmiddelen, indien nodig?
  • Hoe wordt controle van vervoerbewijzen geregeld?
  • Hoe kunnen we zwartrijden voorkomen en handhaving hierop op een veilige manier laten plaatsvinden?
  • Hoe verbeteren we de veiligheid op de ov-knooppunten?
  • Hoe voorkomen we agressie, geweld en vernielingen?

Alle vakbonden hebben gezamenlijk bij OV-NL, daar waar alle ov-werkgevers (NS, EBS, Hermes, Connexxion, Arriva, Qbuzz, Keolis) in vertegenwoordigd zijn, aangegeven dat wij daarover mee willen denken en samen willen werken. Onze leden doen immers het werk en moeten dat veilig kunnen doen. Daarom willen de vakbonden daarbij betrokken zijn.

Werkgevers weigeren overleg

OV-NL  weigert onze uitgestrekte hand en verschuilt zich achter het feit dat bonden nooit gesprekspartners zijn geweest. Dat kan allemaal waar zijn, maar om je nu te verschuilen achter een formaliteit en niet over de inhoud willen praten, vinden wij onbegrijpelijk! Het gaat om jullie gezondheid en veiligheid en die van de reizigers. Deze gezondheid en veiligheid en die van de reizigers weigeren wij enkel aan vervoerders over te laten, want jullie doen het werk, jullie lopen als het niet goed geregeld wordt de risico’s en jullie ervaren de problemen.

Brief aan minister en staatssecretaris

Daarom hebben de  bonden gezamenlijk een brief gestuurd naar de minister Grapperhaus van Justitie en naar staatssecretaris Van Veldhoven die gaat over het ov. Dat hebben we gedaan omdat ook het rijk een rol heeft. Wij vinden de kabinetsmaatregelen met betrekking tot het ov onvoldoende. Hoe kan gegarandeerd worden dat een chauffeur met een te volle bus, of een steward of hoofdconducteur met een te volle trein snel assistentie van politie krijgt? De sociale onveiligheid en het zwartrijden zijn immers de afgelopen weken toegenomen.

Niet aangenomen om politieagent te spelen

Het is jullie werk om reizigers veilig en wel naar hun bestemming te brengen en dat doen jullie graag. Maar mensen die misbruik maken van de situatie moeten uit de bus of de trein geweerd worden, want medewerkers uit de zorg en andere cruciale sectoren moeten ook veilig en gezond naar en van het werk gebracht kunnen worden. En dit kan en mag niet jullie verantwoordelijkheid zijn. Jullie zijn niet aangenomen om politieagent te spelen.

OV alleen toegankelijk voor medewerkers cruciale beroepen

De gezamenlijke ov-vakbonden in het streekvervoer en spoor zijn dan ook duidelijk. Het kabinet en ov-bedrijven moeten nu het besluit nemen dat vanaf vandaag het ov enkel toegankelijk wordt voor de medewerkers in de cruciale beroepen. Als de ov-bedrijven willen dat iedereen met een vervoerbewijs moet kunnen reizen, dan moeten ze ook kunnen garanderen dat de 1,5 meter in acht genomen wordt. De sector OV wil graag klaar zijn om weer op te starten, maar dat moet wel veilig en gezond kunnen.