Leden stemmen massaal tegen eindbod NS centralisatie Personele Bijsturing

portret Henri Janssen
Door Henri Janssen 18 februari 2020

Vrijdag 7 februari sloot de ledenraadpleging over het eindbod van NS met betrekking tot de sociale gevolgen van de centralisatie van de Personele Bijsturing. Medewerkers uit alle geledingen binnen de RBC’s en het LBC konden zich hierover uitspreken.

Massaal nee

77% van de leden van FNV Spoor en zelfs 93% van de collega’s die geen FNV-lid zijn hebben het eindbod afgewezen. Over het algemeen vinden ze dat deze centralisatie een groot kwaliteitsverlies voor NS zal betekenen. Verder geven diverse medewerkers aan dat ze de garanties voor de “blijvers” veel te mager vinden. En de medewerkers die naar Utrecht moeten vinden de compensatieafspraken in het eindbod onacceptabel, zoals voor de reistijd inclusief wachttijd.

FNV Spoor nodigt NS uit voor overleg

Maandagmiddag 10 februari hebben wij NS over deze uitslag geïnformeerd en NS uitgenodigd het overleg over de ontstane situatie met ons aan te gaan. Daarop heeft NS nog niet gereageerd. Tevens hebben wij de or over de uitslag ingelicht.

CNV Vakmensen heeft aangegeven dat hun leden het eindbod wel hebben geaccepteerd. De collega-vakbond VVMC heeft bij NS aangegeven dat er, gezien ook de uitslag bij FNV Spoor, vanuit NS iets zal moeten gebeuren.

Wachten op NS

Wij hadden het liefst de reactie van NS op onze uitnodiging willen geven. Helaas blijft die, zelfs na een herinnering, tot op heden uit. Zodra er meer nieuws te melden is, horen jullie van ons.

Henri Jansen (Bestuurder FNV Spoor)
Ron Ebbelink (Kaderlid en lid onderhandelingsdelegatie FNV Spoor)

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.