Eindbod NS voor machinisten NS Internationaal

Door Redactie 02 oktober 2019

Recent is NS met een eindbod gekomen over een structurele looncomponent en loopbaanpad voor machinisten van NS Internationaal (Toeslag Int). Na een lang, traag en moeizaam onderhandelingstraject heeft NS dit eindbod aan de bonden voorgelegd.

Eurostar

In 2018 zijn de bonden met de Eurostar machinisten gestart met onderhandelingen. NS stond niet open om per carrier over toeslagen te praten. Toch zagen ze wel een noodzaak om een loopbaantoeslag voor alle machinisten van Internationaal af te spreken, om zo een overstap naar NS internationaal aantrekkelijker te maken voor binnenland-machinisten.

Hogere toeslagen

Het eindbod voorziet o.a. in een verhoging met 50% van de huidige competentietoeslag en de voorwaarden voor toekenning van de competentietoeslag. De toeslag wordt pensioengevend en wordt geïndexeerd volgens de afspraken uit de geldende Cao NS.

Tot maandag 7 oktober kunnen de leden van FNV Spoor die werken als machinist bij NS Internationaal stemmen over dit eindbod.

Binnenkort starten wij met NS het overleg om tot een soortgelijke toeslag voor de Train Managers van NS Internationaal te komen.