FERPA komt op 1 oktober met verklaring voor rechten van ouderen

Door Redactie 28 september 2022

Op 1 oktober is het weer de Internationale Dag van de Ouderen. Meer dan 20% van de Europese bevolking bestaat momenteel uit ouderen. Toch zien we nog steeds dat deze groepen in de samenleving gediscrimineerd worden en afgeschreven worden als het gaat om hun maatschappelijke bijdrage of hun belangen.

Ouderen

Kwetsbare groepen

De suggestie wordt in toenemende mate gewekt dat ouderen alleen maar geld kosten. Door de coronapandemie zijn de ouderen nog onzichtbaarder geworden, door uitsluiting binnen de maatschappij en afgesloten omgang met directe familieleden. Juist naar deze kwetsbare groepen moet beter naar omgekeken worden.

Europese vakbond voor ouderen en gepensioneerden

Daarom heeft FERPA, de Europese vakbond voor ouderen en gepensioneerden, mede door de steun vanuit de Verenigde Naties met het programma voor het onder de aandacht brengen van de belangrijke rol die oudere vrouwen spelen in het aankaarten van missstanden wereldwijd, een verklaring opgesteld. Vrouwen worden nog steeds gediscrimineerd, zoals dat ook al tijdens hun werkzame leven het geval was.

Het hoofddoel

Hoofddoel is om de armoede te bestrijden die met name onder oudere vrouwen, maar ook onder mannen de laatste jaren excessief is toegenomen. Lees hier de verklaring en verspreidt deze naar iedereen waarvan je denk dat die belang heeft hierbij en om de aandacht voor het onderwerp te vergroten. Lees meer over ons vakbondswerk over de grenzen op Internationaal vakbondswerk senioren - FNV.