In gesprek met Tuur Elzinga en bestuursverkiezingen

Vanuit de regio Baronie, Dongemond en Grensstreek

Door Redactie 19 april 2022

Op dinsdag 22 maart 2022 vond in Etten-Leur een door FNV Senioren Baronie, Dongemond en Grensstreek georganiseerde bijeenkomst plaats. Dit ten behoeve van de afdelingsverkiezingen voor het achtkoppige bestuur en een gesprek met Tuur Elzinga, voorzitter FNV, over de doelen van de vereniging, zijn persoonlijke ambities, de FNV-agenda, zijn rol als voorzitter en wat hij daarin specifiek voor senioren kan betekenen.

Tuur

In gesprek met Tuur

Na een persoonlijke introductie passeerden verschillende thema’s de revue, zoals inkomen, heffingskortingen, pensioen indexatie en de campagne voor behoud van de koppeling van de AOW en andere sociale uitkeringen aan het Wettelijk Minimumloon (WML), dat volgens FNV minimaal €14,- per uur moet worden. In de Tweede Kamer is er een meerderheid voor dit beleidsvoornemen. In de Eerste Kamer nog niet. In dat kader zullen de Provinciale Verkiezingen in 2023 bepalend worden voor wel of niet instemmen met het voorgenomen besluit. Tot die tijd kunnen we met de campagne nog invloed uitoefenen en onze stem laten horen.

Natuurlijk kwam ook de nieuwe Wet Toekomst Pensioen (WTP) ter sprake, die op 30 maart 2022 naar de Tweede Kamers is gestuurd, met een inschatting van de mogelijke gevolgen voor senioren en de behoefte om samen in solidariteit op te trekken voordat de definitieve uitwerking van de nieuwe regelingen geïmplementeerd gaan worden, uiterlijk 1 januari 2027.

Ook werd tijdens de plenaire sessie met Tuur Elzinga gesproken over zijn visie op de lokale belangenbehartiging, het verzilveren van de ouderenkorting, focus op betaalbare en goede woon- en zorgvoorzieningen, behoud van koopkracht voor ouderen in het licht van de extreem hoge inflatie, politieke beïnvloeding en hoe de samenwerking met gelijkgestemde partijen het beste tot stand kon komen.

Verkiezingen bestuur

De verkiesbare kaderleden vertelden wat ze deden en waarom zij het belangrijk vonden om zich op lokaal niveau in te zetten voor een sterke sector senioren. Het nieuwe bestuur bestaat nu uit voorzitter Bert Willemen uit Rijen, Benjamin van de Bosch uit Breda, Jan de Wit uit Etten-Leur, Ad Maas uit Gilze, Jan Nelemans uit Bavel, Louis van Gool uit Galder, Joop Alderliesten uit Uitwijk en Jan Tax uit Oudenbosch. Ook waren sectorraadslid Kees Braat en interim FNV Bestuurder Lotte Braun getuige van de verkiezing van het nieuwe bestuur. De nieuwe bestuursleden hebben zitting in het dagelijks bestuur van de regio en krijgen ondersteuning van verschillende seniorenwerkgroepen.