Stand van zaken enquête participatie medezeggenschap

Samen voor betere voorzieningen

Door Redactie 02 november 2021

Eind augustus stuurden wij alle leden van FNV Senioren onze enquête over de mate waarin zij actief zijn of interesse hebben in deelname aan verschillende advies- en cliëntenraden in zorg en welzijn. De respons was groot en er hebben maar liefst 2.817 personen gereageerd, waarvoor onze hartelijke dank.

Enquête

Positieve uitkomst

Van de respondenten is circa 6 procent actief en zo’n 10 procent heeft interesse om eventueel deel te nemen. Ongeveer 37 procent wil meer te weten te komen over dit onderwerp. Dat is een zeer positieve uitkomst. De enquête is inmiddels gesloten.

Volgende stap

De volgende stap is dat er afspraken worden gemaakt voor interviews met personen die actief zijn of willen worden van een advies- of cliëntenraad. Hiermee kunnen wij dan persoonlijke ervaringen, drijfveren en verwachtingen over het vervolg toevoegen aan het adviesrapport wat de werkgroep daarna gaat schrijven.

Het zal nog even duren voordat alle reacties bestudeerd en verwerkt zijn. Ook het houden van interviews vergt enige tijd. Naar verwachting wordt dan begin volgend jaar het adviesrapport van de werkgroep aangeboden aan de Sectorraad van FNV Senioren. Het is nu al duidelijk dat er geweldig veel betrokkenheid en kennis aanwezig is bij vele leden. En op basis hiervan kunnen we in de toekomst nog meer kennis en slagkracht opbouwen ten behoeve van verbetering van de voorzieningen voor Senioren in zorg en welzijn en de medezeggenschap vergroten. Wij houden je op de hoogte. Voor vragen over dit onderwerp kun je terecht bij seniorennoord@fnv.nl.