FNV eist indexatie pensioenen in 2022 en groene investeringen

Motie unaniem aanvaard door Ledenparlement

Door Redactie 27 oktober 2021

Op 20 september stemde het Ledenparlement bijna unaniem in met een motie over de indexatie van de pensioenen in 2022. Willem Noordman, Dagelijks Bestuurder FNV: "Er is al 13 jaar niet meer geïndexeerd. Uitstel van de invoering van het pensioenstelsel mag niet ten koste gaan van de pensioendeelnemers. Pensioenfondsen met een dekkingsgraad van boven de 105 procent moeten in 2022 kunnen indexeren."

Interview Noordman

Koopkracht van gepensioneerden onder druk

De politiek, die verantwoordelijk is voor het uitstel, moet dit belang van gewone mensen realiseren, rechtsom of linksom. De nieuwe pensioenwet moet nog naar het kabinet, naar de Raad van State en daarna naar de Tweede en Eerste Kamer. Als het meezit kan de wet op 1 januari 2023 ingaan. De FNV verwacht dat daarna de eerste pensioenfondsen pas op 1 januari 2025 zullen overgaan op het nieuwe stelsel. Daarom is de soepelere afspraak over indexatie vanaf 2022 van groot belang voor heel veel mensen (werkenden en gepensioneerden). Want de AOW stijgt wel steeds een klein beetje, maar nu de meeste pensioenen al jaren niet gestegen zijn, komt de koopkracht van gepensioneerden steeds verder onder druk te staan.

Eerlijke klimaattransitie

De FNV verhoogt ook de druk op pensioenfondsen om werk te maken van een eerlijke klimaattransitie, het vóór 2025 afbouwen van fossiele beleggingen en ophogen van duurzame investeringen is volgens ons noodzakelijk om klimaatdoelen te halen. We gaan daarvoor onze invloed in pensioenfondsen maximaal aanwenden. Bestuurslid Bas van Weegberg, portefeuillehouder klimaat: "Wij gunnen jong en oud een goed pensioen in een leefbare wereld. Daarom moeten pensioenfondsen alles op alles zetten zodat we binnen de 1,5 graden opwarming blijven." Willem Noordman: "We geven nu een duidelijk signaal af aan alle pensioenfondsen. Als bedrijven niet met een onomkeerbaar plan komen om de klimaatdoelen te halen, vormen zij niet langer een goede pensioenbelegging. En rendement mag geen excuus zijn, groene beleggingen renderen goed en steeds beter."

Meer weten?

Neem voor meer informatie over dit onderwerp contact op met gerard.riemen@fnv.nl, bestuurder Pensioen Senioren.