Proef met hulp bij computergebruik voor senioren

Beleidsadviesgroep Senioren (BAGS) ‘Meedoen’

Door Redactie 04 augustus 2021

Het wordt ook voor senioren steeds belangrijker, in deze al maar groeiende digitale wereld, om met computers en alles wat daarmee te maken heeft om te kunnen gaan. Bij het doen van bankzaken, communicatie met de overheid, het bewerken van foto’s en video of het elektronisch vergaderen via internet, zijn digitale vaardigheden onmisbaar geworden.

Proef met hulp bij computergebruik voor senioren

Om als senior bij de samenleving betrokken te blijven is het daarom van belang deze vaardigheden in een bepaalde mate eigen te maken. Daarnaast bevordert het de onafhankelijkheid, omdat je niet altijd meer een beroep hoeft te doen op digitale hulp van anderen in je omgeving. FNV Senioren vindt het daarom van belang dat je mee kunt blijven doen in de huidige digitaliserende samenleving en wil een bijdrage leveren aan het bevorderen van deze vaardigheden.

Op advies van de seniorenbeleidsadviesgroep (BAGS) ‘Meedoen’ zijn wij een proef gestart, in samenwerking met SeniorWeb, om erachter te komen aan welke ondersteuning (bijvoorbeeld computercursussen, telefonische ondersteuning etc.) behoefte is. Tweehonderd FNV Seniorenleden, die een speciaal abonnement hebben gekregen op SeniorWeb, is gevraagd om dit jaar hun ervaringen en wensen met ons te delen. Zij vullen gedurende dit jaar een aantal vragenlijsten in op basis waarvan wij een inschatting kunnen maken waar de behoeften op het digitale vlak vooral liggen.

Hulp meer dan welkom

Een eerste evaluatieronde wijst uit dat men hulp bij allerlei computervaardigheden heel goed kan gebruiken. De website, nieuwsbrieven en de digitale cursussen van SeniorWeb worden nu regelmatig gebruikt door de deelnemers aan onze proef. Ook hebben de deelnemers aangegeven dat ze baat hebben bij persoonlijke, directe hulp per telefoon (hopelijk is ook fysieke hulp later in dit jaar weer mogelijk).

Advies

Als aan het einde van dit jaar alle vragenlijsten ingevuld en geanalyseerd zijn, komen we met een advies over het digitaal ondersteunen van de FNV Seniorenleden van. Wij zullen daarover berichten middels deze nieuwsbrief. Voor vragen kun je contact opnemen met roger.vandervelde@fnv.nl of ronald.peters@fnv.nl.