Vertegenwoordig FNV Senioren in een Verantwoordingsorgaan bij jouw pensioenfonds

Bij PGB zijn momenteel al vacatures beschikbaar

Door Redactie 29 april 2021

In de eerste helft van 2022 komen weer plaatsen beschikbaar voor FNV Seniorenleden bij onder andere PMT, PME en ABP. Bij PGB zijn momenteel al vacatures beschikbaar.

Verantwoordingsorgaan

Wat doet het Verantwoordingsorgaan (VO)?

Het VO maakt bij ieder pensioenfonds onderdeel uit van de organisatie en heeft primair een toezichtfunctie. Het VO vertegenwoordigt deelnemers, pensioengerechtigden en werkgevers. Als lid van het VO neem je actief deel aan de meningsvorming over diverse onderwerpen die het pensioenfonds raken. Het VO heeft de bevoegdheid een oordeel te geven over het handelen van het bestuur, over het door het bestuur uitgevoerde beleid alsmede over beleidskeuzes voor de toekomst. Daarnaast wordt het VO in de gelegenheid gesteld advies uit te brengen over een aantal voorgenomen besluiten van het bestuur. Het VO komt meerdere keren per jaar samen en het oordeel van het VO staat ook in jaarverslagen van het pensioenfonds.

Wat doet een VO-lid?

Als VO-lid krijg je scholing vanuit het pensioenfonds. Je neemt actief deel aan de meningsvorming over diverse onderwerpen op het terrein van pensioenen. Dit doe je zodanig dat de verantwoordingsrol van het VO effectief in het belang van deelnemers en pensioengerechtigden wordt uitgeoefend. Van jou als VO-lid wordt verder verwacht dat je tijd, interesse en energie hebt voor pensioenonderwerpen in de breedste zin. Specifieke pensioenkennis, zoals wet- en regelgeving, kennis van pensioenregelingen, beleggingsbeleid en risicomanagement is een prĂ©. Daarnaast zijn communicatieve vaardigheden en informatieverwerking belangrijke eisen. Voor het werk binnen een VO moet je gemiddeld een dag per maand beschikbaar zijn. De termijn als VO-lid is vier jaar. Voor deelnemers aan het VO zijn er vanuit de FNV ook een aantal faciliteiten.

De FNV pensioen agenda

Als lid van het VO vertegenwoordig je ook de FNV agenda rondom het pensioendossier. Zoals je weet is vorig jaar het nieuwe pensioenakkoord afgesloten. FNV streeft naar een goed pensioen voor iedereen, behoud van koopkracht na pensionering, een solidair pensioenstelsel, bevriezen van de AOW-leeftijd en indexatie van pensioenen.

Nieuwsgierig geworden?

Wil je meer weten over hoe je als FNV-lid kunt toetreden tot een VO, welke procedures van voordracht en benoeming er zijn, wat je van de FNV kunt verwachten en wat er nog meer bij komt kijken? Stuur dan een e-mail naar secretariaat.senioren@fnv.nl.