Wij stellen graag aan je voor: Tuur Elzinga

Onze nieuwe FNV-voorzitter

Door Redactie 29 april 2021

Tuur Elzinga is gekozen tot de nieuwe voorzitter van de FNV. Hij kreeg 52,2 procent van de in totaal 120.425 stemmen. De uitslag van de verkiezing is bekendgemaakt en bekrachtigd door het Ledenparlement van de FNV tijdens de vergadering op 10 maart.

Tuur Elzinga

Sleutelpositie

Tuur Elzinga heeft hiermee het vertrouwen gekregen om de sleutelpositie in het maatschappelijke, economische en politieke debat te vervullen en de stem van honderdduizenden Nederlanders te vertegenwoordigen. De komende vier jaar staat Tuur als voorzitter aan het roer van de FNV, de grootste vakbond van Nederland.

Kernpunten overwinningsspeech

In zijn speech bedankte Tuur allereerst iedereen die had gestemd, zijn voorganger Han Busker en prees hij de enige tegenkandidaat Kitty Jong. Hij benadrukte om, samen met alle collega’s, FNV-leden en sociale partners, de komende vier jaar het onrecht op het terrein van werk en inkomen te willen bestrijden, nog meer werkenden in ons land te organiseren en om nog meer vakbondskracht op te bouwen.

“In de politiek roept iedereen ons na dat het minimumloon omhoog moet, dat de flexverslaving te ver is doorgeschoten en mensen meer zekerheid en recht op werk moeten hebben. Maar dat zeiden ze vier jaar geleden ook al. Het recht op WW verkorten? Midden in een crisis? Zijn ze helemaal gek geworden! Wij moeten er bovenop blijven zitten, totdat onze agenda niet alleen wordt overgenomen, maar ook daadwerkelijk wordt uitgevoerd. Wij willen fors investeren in sterke vitale sectoren, zoals zorg, onderwijs, veiligheid en openbaar vervoer. Ook willen wij dat vast werk weer de norm wordt: één miljoen echte banen erbij, met zekerheid, kwaliteit en een eerlijk inkomen! Wij willen ook dat het minimumloon omhoog gaat van amper een tientje naar 14 euro per uur, dat de AOW en sociaal minimum meestijgen en de koopkracht van gepensioneerden behouden blijft, zodat iedereen kan leven en niet hoeft te overleven. De coronacrisis heeft ons één ding geleerd, namelijk dat er veel te veel onzekerheid is. Kijk maar naar al die jongeren die hun banen zijn verloren. De verschillen zijn alleen maar groter geworden. Wij gaan er samen zorgen dat de politiek meer naar ons luistert. Als het nodig is gaan we daarvoor de straat op, voeren we actie en desnoods leggen we het hele land plat, zoals we dat ook hebben gedaan voor een beter pensioen”. Tuur is ervan overtuigd dat we dat samen voor elkaar kunnen krijgen.

Wil je meer weten over Tuur? Ga dan naar fnv.nl/voorzitter.