Hoe reizen Senioren veilig met het openbaar vervoer?

Mail ons jouw ideeën

Door Redactie 10 augustus 2020

De coronacrisis vraagt veel van iedereen. Hoe begrijpelijk de anderhalve maatregel ook is, het is in het ov nog geen maatwerk. Niet alleen senioren, maar ook sommige gehandicapten en jongeren zijn volledig afhankelijk van het openbaar vervoer. Zij worden onevenredig beperkt in hun bewegingsvrijheid. Hoe kun je als senior toch veilig reizen in het ov? Heb jij ideeën? Laat het ons weten.

Alleen noodzakelijke reizen maken in het ov

Anderhalve meter afstand houden betekent dat er beperkt mensen kunnen worden vervoerd. Dat raakt de senioren.

• Senioren hebben abonnementen. Deze kun je nu niet gebruiken. Hoe komt men jou tegemoet?
  • Veel senioren hebben (vaak vanwege fysieke of financiële redenen) geen auto meer. Je bent dus volledig afhankelijk van het openbaar vervoer. Heb je als senior wel een auto, dan zul je de mobiliteitsbeperking veel minder voelen.
  • Anderhalve meter is een belangrijke maatregel tegen het besmettingsgevaar. Maar houden passagiers die haast hebben omdat ze naar hun werk moeten of niet een trein of bus later willen nemen, zich ook aan die afspraak? Dan wordt het dringen in het openbaar vervoer. Dat kan een reden zijn dat je als senior niet in durft te stappen.

Mail ons jouw ideeën over veilig reizen

Is het een oplossing om een reserveringssysteem voor zit- en staanplaatsen in te voeren? Denk met ons mee. Kun je maatregelen en voorwaarden bedenken, zodat senioren die volledig afhankelijk zijn van het ov veilig van het ov-gebruik kunnen maken? Wij zijn benieuwd naar jouw suggestie. Stuur een mail naar secretariaat.senioren@fnv.nl