Schoonmaak verdient een beter loon

Stilstand loon is achteruitgang

Door Redactie 11 april 2024

Op 8 en 9 april hebben we opnieuw onderhandeld over de cao Schoonmaak. Eerder hebben we verteld dat de schoonmaakbazen ons een loonbod hebben gedaan: 2,75% op 1 januari 2025 en 2,5% op 1 januari 2026. Is dat te weinig? Ja, natuurlijk is dat te weinig! Want wij vinden het belangrijk dat schoonmakers die al 4 jaar of langer in de schoonmaak werken, weer 125% van het minimumloon moeten gaan verdienen. Dus daar is meer voor nodig.

Schoonmaak verdient een beter loon

Stilstand loon is achteruitgang

De bazen vinden dat zij al genoeg loonsverhoging hebben gegeven. Dat is niet zo. Dit jaar krijgen schoonmakers er 7% extra bij en vorig jaar 3,5%, maar daarmee is net de inflatie gerepareerd. Dat betekent dat je voor je loon nu hetzelfde kunt kopen als in april 2021. Je bent er niet op vooruit gegaan. En bovendien: Als het aan de bazen lag, was dat allemaal niet eens gebeurd. Het komt door FNV Schoonmaak, door jullie, dat het loon in de cao is aangepast!

Schoonmakers onmisbaar in veel sectoren en publieke voorzieningen

Wij willen dat er in de nieuwe cao méér geld komt voor het belangrijke werk van schoonmakers. Schoonmakers leveren geen dingen waar je ook wel zonder kunt, zoals een extra biertje in de kroeg, of nog een paar schoenen of een dure auto. Zonder schoonmaak geen schone treinen, geen operaties in het ziekenhuis, geen onderwijs en geen schone kinderopvang. En dat moeten de bazen én de opdrachtgevers nu eens goed weten: Schoonmaak is belangrijk werk, zwaar werk en vakwerk. En daarom verdien je meer!

Hand op de knip werkgevers werkt averechts

De schoonmaakbazen willen ons vertellen dat zij het heel zwaar hebben. Dat ze bang zijn dat het slechter gaat met de economie. Dat ze te weinig mensen hebben. Dat ze niet genoeg winst maken. Allemaal flauwekul: De omzet en de winsten van de schoonmaakbedrijven zijn prima en als je goede arbeidsvoorwaarden en leuk werk biedt, zijn er mensen genoeg te vinden.

Vervolgstappen

Daarom gaan wij door! Op 6 en 7 mei vinden de laatste onderhandelingen plaats. Op 1 mei willen we daarom met jou praten. Over wat wij willen in de nieuwe cao en wat de werkgevers bieden. Of het genoeg is of niet. En of jij en je collega’s in actie komen als de bazen het geld dat júllie voor ze verdienen, liever zélf houden.

Sluit je aan op 1 mei!

Het is ontzettend belangrijk dat je erbij bent op 1 mei! Zoals je weet, staat in de cao dat je die dag verlof kunt nemen. Heb je dat nog niet gedaan, regel dat dan snel! Je baas mag dat niet weigeren. Meld je aan voor de bijeenkomst in Amsterdam. FNV Schoonmaak heeft in het Martin Luther Kingpark een aparte plek om met jullie een groot ledenberaad te houden. We zien je daar, want wil je een betere cao? Dan moet je in actie komen!