Feestelijke start cao-seizoen Schoonmaak

Trots op onze vakbond, diversiteit en werk

Door Redactie 19 maart 2024

Schoonmakers zijn trots op hun werk. En met recht! Zonder schoonmakers geen operaties, want wie houdt het ziekenhuis schoon? Zonder schoonmakers geen eten, want wie houdt de fabrieken schoon? Zonder schoonmakers loopt alles vast, maar waarom moet je dan toch vaak achter de schermen je werk doen? Dat moet afgelopen zijn!

Het moet nú anders

De schoonmaak is zo’n beetje de meest onzichtbare sector in Nederland. Want jij en je collega’s moeten je werk doen als niemand jullie ziet: voordat restaurants opengaan en nadat kantoren sluiten. De directeur, secretaresse en elke collega mag mensen iets vragen tijdens een werkdag, maar oh wee als er een schoonmaker te zien is. Dat moet nú anders!

Muziek en toneel

Om te laten zien dat we trots zijn op ons werk, was op zaterdag 16 maart een feestelijke samenkomst in het Centraal Vakbondshuis van de FNV. Er was muziek en dans en hele families lieten zien dat ze trots op hun werk waren. Want schoonmaken doe je niet voor jezelf alleen, maar voor iedereen.

Onderdeel van de dag was ook een korte preview van een toneelstuk door Migrant Domestic Workers. Zij hebben niet de Nederlandse nationaliteit, waardoor hun werkzaamheden meestal zwart zijn. Terwijl dat met een goede begeleiding van werkgevers helemaal niet nodig is.

Politieke klimaat

De schoonmaak is de meest multiculturele sector in Nederland. Gemiddeld heeft 60% van de mensen die schoonmaakwerk doet een niet-Nederlandse achtergrond. De schoonmaak is de sector met de meeste talen, meeste kleuren en meeste culturen. Jullie geven aan dat het huidige politieke klimaat, waar toch niet altijd positief wordt gesproken over mensen met een migratieachtergrond, je onrustig maakt. Omdat niet alleen je werk, maar zelfs jij als persoon niet meer te zien mag zijn. Daarom lieten jullie zaterdag zien dat jullie trots zijn op je werk, op de diversiteit en op de vakbond. Als mens en als werknemer.

Start cao-onderhandelingen

De bijeenkomst zaterdag was ook een feestelijk startschot voor de cao-onderhandelingen. Want als deze nu goed uitgevoerd worden, hoeven we niet nógmaals de cao open te breken voor een leefbaar loon. Daarom willen we inzetten op:

• En verhoging van het loon van 7,75%, plus de verhoging van het wettelijk minimumloon per 1 januari 2025.
  • Invoering van de automatische prijscompensatie, zodat het loon voortaan altijd meegroeit met de inflatie.
  • Avondtoeslag vanaf 17.00 uur in plaats van vanaf 21.30 uur.
  • Vijf dagen vrij bij het overlijden van een broer of zus.
  • Extra vrije dag voor mensen boven de 50 en een betere regeling om eerder te stoppen met werken en gezond het pensioen te halen.
  • Aanpassing reiskostenvergoeding, zodat alles vanaf 5 km enkele reis wordt vergoed.
  • Volledige vergoeding van de vakbondscontributie.

Feestje gemist?

Was jij er niet bij? Wat jammer! Maar gelukkig gaan we op 1 mei weer laten zien dat wij trots zijn op ons werk. Zorg dat je er dan bij bent!

Meld je aan voor 1 mei