Actie kaderleden FNV Schoonmaak in Brussel

Oproep aan Europees Parlement voor leefbaar loon en eerlijke afspraken

Door Redactie 21 juni 2023

Vorige week donderdag 15 juni was het ‘Justice for Cleaners Day’, oftewel de Dag van de Rechtvaardigheid voor Schoonmakers. Het is de dag waarop we herdenken dat op 15 juni 1990 in Los Angeles schoonmakers in een vreedzaam protest beter werk en beter loon eisten. Zij werden door de politie aangevallen en 60 schoonmakers kwamen door politiegeweld in het ziekenhuis terecht. Maar zij gaven niet op. En zij wonnen! En ze gingen door!

Actie kaderleden FNV Schoonmaak in Brussel

Samen sterk en zichtbaar

Over de hele wereld vieren schoonmakers deze dag. De dag waarop wij laten zien dat we samen sterk zijn, dat we strijden om te winnen en dat we nooit meer onzichtbaar zijn!

Actie kaderleden van de FNV in Brussel

Dit jaar zijn wij, om de Justice Day te vieren, met een bus kaderleden van FNV Schoonmaak naar Brussel gereden. We hebben een bezoek gebracht aan het Europees Parlement en actiegevoerd met collega-schoonmakers uit andere landen.

Leefbaar loon, wettelijke en cao-afspraken, recht op organiseren in vakbond

Met onze Wereldvakbond UNI (waar FNV onderdeel van uitmaakt) hebben wij aan de Europese politici laten horen dat schoonmakers, overal, een leefbaar loon moeten verdienen. Ook hebben wij opgeroepen dat Europese overheden alleen maar contracten moeten afsluiten met nette schoonmaakbedrijven die zich aan de wet en cao-afspraken houden. Vooral het recht van schoonmakers om zich te organiseren in de vakbond zonder dat werkgevers dat tegenwerken vinden we belangrijk.

Overdag kunnen werken

Samen met UNI roepen wij het Europese Parlement ook op om ervoor te zorgen dat schoonmakers overdag kunnen werken. Nu is het in veel landen nog normaal dat schoonmakers alleen heel vroeg in de ochtend, of laat in de avond of alleen in de nacht werken. UNI heeft daarover in Brussel een conferentie georganiseerd de dag na ons bezoek aan het Europees Parlement. Wetenschappers, vakbonden en politici kwamen daar om het belang van dag-schoonmaak te laten zien en te bespreken wat er moet gebeuren zodat in Europa zoveel mogelijk overdag gewerkt kan worden.

Respect en waardering

In Nederland hebben de werkgevers 15 juni de ‘Dag van de Schoonmakers’ genoemd. Misschien heb je een bloemetje of een stukje taart gehad. Leuk. Gezellig. Maar 15 juni is niet net zoiets als Secretaressedag of Moederdag. Alle schoonmakers verdienen iedere dag opnieuw respect en waardering voor hun harde en belangrijke werk. En dat respect komt er niet zomaar, dat weten wij. Maar het gaat steeds beter, soms stapje voor stapje, soms met grote sprongen. Maar altijd door onze gezamenlijke acties. Op 15 juni vieren we onze kracht en onze overwinningen, maar we weten dat we iedere dag weer sterk en zichtbaar moeten zijn!

Namens het hele team van FNV Schoonmaak wensen we jullie een mooie zomer en een fijne vakantie!