Schiphol moet erkennen dat uitstoot kankerverwekkend is

Luchthaven moet zorgen voor gezonde werkomgeving

portret Niels Kater
Door Niels Kater 26 januari 2024

Nu de Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA) definitief heeft vastgesteld dat vliegtuiguitstoot kankerverwekkend is, moet Schiphol dit erkennen en zo snel mogelijk maatregelen nemen voor de werknemers. Dat stelt vakbond FNV. Schiphol en de werkgevers moeten alles op alles zetten om te zorgen voor gezond werk.

FNV waarschuwt al langer voor de gevaren van vliegtuiguitstoot en heeft ook al vaker aangedrongen op maatregelen. Twee jaar geleden heeft de vakbond een handhavingsverzoek neergelegd bij de Arbeidsinspectie. Die oordeelt dat vliegtuiguitstoot kankerverwekkend is en geeft aan dat er gehandhaafd gaat worden.

Erkenning en schaderegeling

‘We zijn blij dat de Arbeidsinspectie heeft doorgezet en haar wettelijk rol hier pakt’, zegt Kitty Jong, vicevoorzitter FNV. ‘Dit is een onmisbare stap naar veilig en gezond werk voor iedere werknemer op Schiphol.’

Schaderegeling

De FNV pleit er voor dat werknemers die ziek zijn geworden door de uitstoot van vliegtuigen een beroep kunnen doen op de bestaande regeling voor het werken met gevaarlijke stoffen. Ze hebben dan recht op een eenmalige financiƫle tegemoetkoming van de overheid. Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) moet onderzoeken hoe schadelijk en kankerverwekkend de uitstoot van kerosine en diesel exact is.

Voor een gesloten deur

De zaak kwam aan het rollen door moedige leden van de vakbond. Na uitbereid onderzoek kwam de FNV in 2019 met een meldpunt. Begin 2020 klopten FNV-leden met de problematiek aan bij hun werkgever. Maar daar kwamen ze voor een gesloten deur te staan. Jaap de Bie, campagneleider FNV: ‘Ondertussen zijn we weer 2 jaar verder. De oplossing kan niet wachten tot 2030: dit kan en moet sneller.’

Veel collega’s verloren aan kanker

‘We zijn blij met de erkenning van de arbeidsinspectie’, zegt Gerben de Jong. Hij werkt als operationeel leidinggevende op Schiphol en is ook actief lid van de vakbond. ‘Maar een echte oplossing laat nog altijd op zich wachten. Door de jaren heen hebben wij veel collega’s verloren aan kanker en hartproblemen. Achteraf is het natuurlijk moeilijk te bewijzen dat dit door de uitstoot komt, maar nu is in ieder geval duidelijk dat het heel ongezond is. Ik neem aan dat Schiphol nu snel ingrijpt.’

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.