Historisch akkoord, eindelijk een cao bij Swissport Cargo

Eerste afspraak is een flinke loonsverhoging

Portret Lisanne de Hoop
Door Lisanne de Hoop 22 juni 2023

Vorige week zag het er al zonnig uit, maar gisteren werd het definitief: vrachtafhandelaar Swissport Cargo en FNV Luchtvaart zijn het eens over een cao. De eerste, bij dit bedrijf. Onder de cao gaat het personeel er minimaal 10% in loon op vooruit ten opzichte van 2022 en wordt de onregelmatigheidstoeslag (ort) verhoogd naar 25%. Stijn Jansen, bestuurder FNV Luchtvaart: ‘We zijn heel blij dat we witte rook hebben en dat acties niet nodig zijn.'

De loonsverhoging van 10% geldt met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2023, minus de al eerder ingevoerde loonsverhoging van minimaal 4,25%. Daarnaast krijgen alle medewerkers op 1 september structureel € 30 bruto extra per maand uitbetaald.

Voor het eerst cao

Een belangrijk punt tijdens de onderhandelingen was het omzetten van het huidige personeelsboek van de vrachtafhandelaar naar een cao. Daarmee is de vakbond in de toekomst automatisch een gesprekspartner als het om arbeidsvoorwaarden gaat. De nieuwe cao geldt van 1 januari tot en met 31 december 2023. Ook heeft Swissport, als laatste van de bedrijven die te maken hebben met vrachtafhandeling, formeel toegezegd om deel te nemen aan de onderhandelingen voor een cao die geldt voor de hele sector luchtvracht.

Voordelen oudere werknemers

Naast loon zijn er in de cao ook andere afspraken opgenomen. Zo wordt de ort per 1 augustus 25% (dat is nu 22%) en geldt per 1 juli een generatiepact. Hierdoor kunnen werknemers van 60 jaar of ouder vanaf september 80% van hun uren werken tegen 90% van het loon, terwijl de pensioenopbouw 100% blijft. Ook hoeven 60-plussers onder de nieuwe cao geen nachtdiensten meer te draaien.

Ondernemingsraad niet betrokken

In berichtgeving op 9 juni gaf FNV Luchtvaart aan dat de eerdere arbeidsvoorwaarderegeling in samenspraak met de ondernemingsraad ingevoerd is. Deze bleek echter eenzijdig, zonder instemming van de ondernemingsraad, opgelegd te zijn door Swissport.

266 personeelsleden

Swissport Cargo is een vrachtafhandelaar op Schiphol met 266 werknemers. De leden van de FNV mogen in de komende periode stemmen over dit resultaat. Als zij akkoord zijn, is de cao een feit.