FNV roept niet op tot wilde acties op Schiphol

Wij zijn bereid onze verantwoordelijk te pakken om tot een goede uitkomst te komen

Portret Lisanne de Hoop
Door Lisanne de Hoop 19 april 2023

Vandaag verschenen berichten in de media waarin wordt gesteld dat bagagemedewerkers, platformpersoneel en passagiersafhandelaars in de meivakantie wilde stakingen gaan houden. De FNV neemt hier afstand van en roept hier ook niet toe op. Jaap de Bie, bestuurder FNV Schiphol: ‘We herkennen de problemen en willen partijen waarschuwen om snel met een oplossing te komen. Wij pakken onze verantwoordelijkheid om tot een goede uitkomst te komen.’

Bij de vakbond komen signalen over hoge werkdruk en grote onvrede op de werkvloer binnen. De FNV roept luchtvaartmaatschappijen op om de afhandelingsbedrijven een hogere vergoeding te geven voor hun werkzaamheden. Die kunnen direct vertaald worden naar een hoger loon voor medewerkers zodat er meer collega’s ingehuurd kunnen worden en de werkdruk daalt. De Bie: ‘We zien dat de werknemers onder druk staan en dat de werkdruk en onderbezetting op sommige plekken problematisch zijn.’

Impasse doorbreken

De onrust op de werkvloer is ontstaan omdat het de diverse bedrijven maar niet lukt de werkdruk te verlagen. In de beveiliging hebben we gezien dat het structureel verhogen van arbeidsvoorwaarden meer medewerkers aantrekt. Dat moet in de afhandeling ook gebeuren. Alleen is in de afhandeling een impasse ontstaan: afhandelingsbedrijven kunnen niet betalen, Schiphol mag niet betalen en luchtvaartmaatschappijen willen niet betalen. Die impasse moet doorbroken worden.