Nieuwe minister moet haast maken met arbeidsomstandigheden en veiligheid Schiphol

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 20 januari 2022

FNV wil dat de nieuwe minister van Infrastructuur en Waterstaat, Mark Harbers, haast maakt met het verbeteren van de arbeidsomstandigheden op Schiphol. In een brief aan de minister schrijft de vakbond dat ‘werkend arm worden en eerder dood gaan door de werkzaamheden op de luchthaven eerder regel dan uitzondering is’.

Joost van Doesburg, campagneleider FNV Schiphol: ‘De nieuwe minister moet gaan zorgen voor vaste banen, veilig en gezond werk en een leefbaar loon voor iedereen die op Schiphol werkt.’

Doorgeslagen

Op Schiphol is volgens de vakbond sprake van doorgeslagen concurrentie en flexibilisering, worden cao-afspraken niet nagekomen en arbeidstijden- en arbeidsomstandighedenwet overtreden. ‘De Schiphol Group zet alles op alles om maar de goedkoopste luchthaven te zijn. De kwaliteit van de werkgelegenheid, de vliegveiligheid en de gezondheid van de medewerkers zijn al jaren van ondergeschikt belang aan de spotgoedkope tickets voor de consument’, aldus Van Doesburg.

Nieuw onderzoek

Een onderzoek naar de veiligheid van de grondoperatie op Schiphol is volgens FNV vorig jaar gedwarsboomd door de sector. Ondanks dat het ministerie hiervan op de hoogte was, is het onderzoek toch naar de Tweede Kamer gestuurd. Van Doesburg: ‘Daarin werd vooral FNV Schiphol als het probleem weggezet. Wij zijn inmiddels zelf aan de slag gegaan met een onderzoek naar de veiligheid van de medewerkers op de platformen van Schiphol. Want de conclusie van het ministerie, dat alles in orde is qua veiligheid, is wat ons betreft niet op feiten of bewijzen gebaseerd.’

Gezondheid onder druk

Naast de veiligheid staat ook de gezondheid van de medewerkers op Schiphol onder druk. Bij Schipholwerkers komen bovengemiddeld vaak kanker, hart- en vaatziekte en longaandoeningen voor, blijkt uit eigen onderzoek van FNV Schiphol. De waarschijnlijke oorzaken zijn ultrafijnstof en andere gevaarlijke stoffen, afkomstig van de vliegtuigen. ‘De luchtvaartsector weet dit al 15 jaar. En toch is de Schiphol Group niet van plan om voor 2030 de blootstelling aan ultrafijnstof te verminderen. Dat mag de minister niet laten gebeuren’, aldus Van Doesburg.

Lees hier de brief aan de minister