Werknemers Schiphol geven met 10-minutenstaking laatste waarschuwing

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 25 februari 2021

Medewerkers op Schiphol geven dinsdag een laatste waarschuwing af aan de directie. Schoonmakers, beveiligers en medewerkers van afhandelingsbedrijven protesteren met een werkonderbreking van 10 minuten tegen de werkomstandigheden en arbeidsvoorwaarden op Schiphol. Joost van Doesburg, campagneleider FNV Schiphol: ‘Met deze actie is er geen overlast voor passagiers. Dat kunnen we de volgende keer niet meer garanderen.’

FNV zendt dinsdag vanuit een glazen studio op Schiphol Plaza het vier uur durende programma Studio Solidariteit uit over de werkomstandigheden op Schiphol. Ook directeur Dick Benschop is een van de gasten. Medewerkers komen uiteraard aan het woord en ook Kamerleden van GroenLinks, PvdA, SP en D66 en leden van de Amsterdame gemeenteraad doen mee. Tijdens de uitzending leggen medewerkers het werk voor tien minuten neer. Ze loggen daarvoor mobiel in vanaf hun werkplek in een Zoom-meeting. ‘De vorige keer hadden we bijna 300 inloggers op onze actie-Zoommeeting. Nu gaan we voor meer dan 300!’, aldus Van Doesburg.

Vliegveiligheid

De werknemers eisen van de Schipholdirectie een eerlijk loon, vaste banen en een veilige werkplek. Vorig jaar bleek uit een enquête van FNV dat de werkomstandigheden niet alleen slecht zijn voor medewerkers zelf, maar ook voor de vliegveiligheid. Van Doesburg: ‘Als we Schiphol daar op aanspreken, schuiven ze de verantwoordelijkheid steevast af op de bedrijven waaraan ze het werk uitbesteden. Maar het is de Schiphol Group die steeds lagere tarieven eist, de concurrentie opvoert en weigert sociale voorwaarden te stellen.’

Buitensporig

Het meeste werk op de luchthaven wordt gedaan door bedrijven die Schiphol inhuurt of waarvan ze de vergunning verstrekt. FNV vindt dat Schiphol buitensporig  veel verschillende bedrijven voor dezelfde klus onder contract heeft. Zo wordt begin dit jaar een achtste afhandelaar toegelaten. ‘In de rest van de wereld zijn dat er hoogstens twee of drie. Door zoveel verschillende bedrijven toegang te verschaffen, stimuleert Schiphol de keiharde concurrentie. Werknemers krijgen daarvan de rekening gepresenteerd in de vorm van een steeds lager loon, onveilig werk en losse contracten’, aldus Van Doesburg.

Meld je aan voor actie: