Vakantieregeling en CL dagen KLM Passenger Services

Redactie
Door Redactie 4 januari 2019

De hoofdlijnen van de vakantieregeling staan in de cao. De belangrijkste afspraak is: 'De KLM zal desgevraagd de vakantie zodanig toekennen, dat de werknemer 16 kalenderdagen, waarin begrepen 3 weekends, aaneengesloten vrij van dienst is in de periode van 30 april tot 1 oktober. De KLM zal bedoelde periode vrij van dienst desgevraagd eenmaal per 3 jaar verlengen tot 21 kalenderdagen.'

Deze cao-afspraak is de laatste 10 jaar niet gewijzigd. Deze afspraak geldt voor alle KLM werknemers die onder de grond cao vallen.

Voor de verdere invulling (wanneer aanvragen, hoeveel mensen kunnen gelijktijdig weg, wat is de volgorde bij toedeling etc.) wordt een vakantieregeling gemaakt die door de groepscommissie moet worden goedgekeurd: zonder instemming van de groepscommissie kan een vakantieregeling niet uitgevoerd worden.

FNV Luchtvaart is niet betrokken geweest bij de nieuwe vakantieregeling.

Acties KLM

KLM stopt nu met 2 dingen:

  1. Geeft alleen maar aaneengesloten periode vakantie (dus niet meer met werkdagen in de vakantie).

    FNV ondersteunt deze KLM aanpassing: werkdagen in de vakantieperiode is tegen de wet en tegen de cao. Als een medewerker naar de rechter gaat, zal KLM het zeker moeten aanpassen.

  2. KLM faciliteert niet langer het werken voor collega's met het toekennen van een CL dag.

    FNV heeft aangegeven dat wij dit wel willen reguleren: in de cao de definitie van CL dag verbreden tot 'compensatiedag voor extra opkomsten op verzoek van KLM en extra opkomsten om een dienst van een collega uit te voeren.'

Deze wijziging wilde KLM absoluut niet opnemen: de regeling zou dan voor heel KLM gaan gelden en een dergelijke regeling heeft tot gevolg dat KLM meer mensen moet inzetten (kost dus meer geld), nog los van de problematiek van de grote hoeveelhedenverloftegoeden.

Als KLM geen vakanties met diensten in de vakantieperiode meer toekent, is de noodzaak om voor elkaar te werken veel minder geworden. De situatie is dan gelijk met die op alle andere KLM afdelingen.

Oplossingen

FNV wil meedenken met de leden om verbeteringen tot stand te brengen. FNV heeft sterk aangedrongen op een proef met zelfroosteren. Juist bij afdelingen waar veelvuldig geruild wordt, zou zelfroosteren een oplossing kunnen zijn om werk en privé beter op elkaar af te stemmen.

Wij hadden verwacht dat reeds in 2018 met de proef met zelfroosteren gestart zou kunnen worden. Helaas is KLM daar nog niet klaar voor. Omdat zelfroosteren nog niet klaar is, moeten we kijken wat de knelpunten nu zijn en hoe we die kunnen oplossen. We willen de komende tijd gaan doem met een groep betrokken FNV leden bij Passenger Services

De FNV heeft een nieuwe website. Hierdoor kan het zijn dat links op deze pagina niet werken of afbeeldingen niet zichtbaar zijn. Excuses voor het ongemak.

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.