Niet iedereen zal zich nog herinneren dat wij voor de vakanties (12 juli 2018) gemeld hebben dat op 6 september 2018 de cao-onderhandelingen voortgezet zouden worden.
Geheugensteuntje: FNV en KLM hadden reeds op 21 juni 2018 op hoofdlijnen een akkoord over looptijd, loon, aannemen van nieuwe mensen en betaling uitzendkrachten.
De andere vakbonden sputterden dat “alleen de FNV-punten waren gehonoreerd”. Dat klopte ook wel een beetje (……), KLM wilde geen ruzie met de grootste vakbond, een vakbond die in staat is actie te voeren als het moet.
Ondanks de soms lelijke woorden van de andere vakbonden, hebben wij ons ingezet om met alle vakbonden tot een totaal akkoord te komen: wij hadden weliswaar op hoofdpunten afspraken, maar we waren nog niet klaar.
Op 11 juli 2018 lukte dat niet.
Op 6 september 2018 is het ook nog niet gelukt, maar we zijn wel ver gevorderd.
Het ziet er nu echt naar uit dat we op 19 september 2018 kunnen afronden.
Tot die tijd kunnen we nog niks zeggen over de inhoud. Maar weet dat de afspraken van 21 juni 2018 ongewijzigd blijven (er wordt geen letter aan veranderd).
Jullie weten dat een van de punten waar nu nog over gesproken wordt, de overgang is van het A- & T-systeem naar ORBA-indeling met nieuwe salarisschalen.
FNV roept al meer dan 10 jaar dat dit moet gebeuren. En wij hebben daar twee voorwaarden aan gesteld:
Wij zullen vasthouden aan deze voorwaarden, ook als andere vakbonden daar anders over denken.
Na 19 september 2018 horen jullie meer.
Let wel, een akkoord wordt altijd aan de leden voorgelegd.
Dan nog iets over het akkoord met de vliegers.
(*) Let wel, ook in het A- en T-systeem hebben nu veel werknemers een salaris dat hoger is dan het maximum van het schaalsalaris of ze hebben een salaris dat hoger is dan de functie-indeling van de functie die ze uitoefenen.
De FNV heeft een nieuwe website. Hierdoor kan het zijn dat links op deze pagina niet werken of afbeeldingen niet zichtbaar zijn. Excuses voor het ongemak.