FNV op gesprek bij ministerie over belasting op buitenlands restafval

'Importheffing niet gelijk weg, wel blij dat ze willen praten'

portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 21 mei 2021

De FNV gaat komende week om tafel met het ministerie van Economische Zaken en Klimaat EZK). Dat heeft de vakbond en enkele werknemers van afvalenergiecentrales uitgenodigd voor een gesprek over de belasting op huishoudelijk restafval uit het buitenland. Door deze importheffing staan duizenden banen op de tocht.

De FNV is tegen de importheffing op buitenlands afval

De uitnodiging volgt op de acties van afgelopen donderdag bij afvalenergiecentrales in het hele land. Werknemers legden ’s ochtends de weegbruggen stil, waardoor files van vrachtwagens en vuilniswagens ontstonden buiten de poorten van de bedrijven.

Actievoeren loont

Hanan Yagoubi, bestuurder FNV Publiek Belang, praat samen met actieve leden van de bond met de hoogste ambtenaar van het ministerie. ‘Zo zie je dat actievoeren loont. Nou is met deze uitnodiging natuurlijk niet gelijk die importheffing verdwenen, maar wij zijn blij dat de politiek in ieder geval begrip toont voor onze zorgen en erover wil praten met ons en de werknemers.’

7.500 banen op de tocht

De FNV wil dat de belasting op het buitenlandse afval wordt afgeschaft. Volgens haar staan de banen op de tocht van zeker 7.500 werknemers van afvalenergiecentrales en de chauffeurs, installatiemonteurs en schoonmakers van bedrijven die werken voor en met de branche. Daarnaast leidt de importheffing tot nog meer uitstoot van CO2, blijkt uit onderzoek van TNO (pdf).

Stop heffing per 1 januari 2022

Vorige week stuurde de vakbond een ultimatum naar de ministeries (pdf) van Economische Zaken en Klimaat en Infrastructuur en Waterstaat. Daarin riep zij het kabinet op de heffing per 1 januari 2022 weer te stoppen.