FNV start petitie om pakketbezorgers in dienst te nemen bij PostNL

Casper Schrijver
Door Casper Schrijver 09 maart 2021

Woensdag, op de Dag van de Pakketbezorger, start FNV met een petitie die PostNL oproept meer pakketbezorgers in vaste dienst te nemen. De vakbond heeft daarover met het postbedrijf afspraken gemaakt in de cao.

Mariska Exalto, bestuurder FNV Publiek Belang: ‘Het lijkt er echter op dat PostNL er nog niet zoveel werk van maakt. We zien in ieder geval nog weinig vacatures voorbij komen.’

Meer winst

Slechts 25 procent van alle mensen die PostNL-pakketjes bezorgen, is in dienst bij het postbedrijf. De rest werkt voor onderaannemers. Vorige week maakte PostNL bekend in 2020 5000 procent meer winst te hebben gemaakt dan een jaar eerder. ‘Personeel in dienst van PostNL krijgt een winstuitkering, dus zo’n grote winst is voor hen goed nieuws. Maar dat geldt dus niet voor het overgrote deel van de pakketbezorgers, terwijl die net zo hard werken’, aldus Exalto. Ook de coronabonus van 250 euro ging onlangs alleen naar de mensen die bij PostNL in dienst zijn.

Koekje

De vakbond vraagt alle verzenders en ontvangers van PostNL-pakketjes de petitie te ondertekenen. Exalto: ‘PostNL gebruikt de Dag van de Pakketbezorger om klanten te vragen zijn of haar pakketbezorger een koekje te geven als ze aan de deur komen. PostNL moet nu eindelijk de pakketbezorgers zelf belonen, door ze in vaste dienst te nemen. Dat zou een bedrijf dat koninklijk is én zegt sociaal te willen zijn, sieren.’ De bezorgers die niet bij PostNL werken vallen onder de Beroepsgoederen-cao.