Schaf belasting op afval uit buitenland af

Importheffing kost honderden banen en leidt nauwelijks tot minder CO2

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 12 februari 2021

De FNV wil dat Nederland stopt met het heffen van belasting op huishoudelijk restafval uit het buitenland. Deze importheffing leidt namelijk amper tot minder uitstoot van CO2, maar kost wel honderden banen. Dat schrijven de vakbond en de vereniging van afvalbedrijven WENB in een brief die zij vandaag naar het kabinet hebben gestuurd.

FNV wil afschaffing belasting op afval uit buitenland

‘Die importheffing moet verdwijnen', zegt Hanan Yagoubi, bestuurder bij de FNV. 'Laat het kabinet nou gewoon eens luisteren naar de afvalsector. Die heeft eind vorig jaar een goed alternatief plan (pdf) ingediend waarmee we wél de beoogde besparing van CO2-uitstoot halen en waarbij niemand zijn baan hoeft te verliezen. Er is heel veel kennis en expertise in deze branche en de afgelopen jaren heeft zij enorm geïnvesteerd in nieuwe en duurzamere manieren van werken om de klimaatdoelstellingen te halen. Onbegrijpelijk dat de regering daar niets mee doet.’

Meer doen voor minder broeikasgas

Het kabinet heft sinds begin vorig jaar belasting op de invoer van afval uit andere landen, omdat het de uitstoot van CO2 in ons land sterk wil verminderen. Daarmee wil het voldoen aan het zogeheten Urgenda-vonnis, waarin de rechter heeft bepaald dat ons land meer moet doen om de emissies van schadelijke broeikasgassen terug te dringen.

Kabinet slaat de plank mis

Volgens de FNV slaat het kabinet echter de plank volledig mis. De vakbond zegt dat de importheffing ervoor zorgt dat straks 25% minder afval wordt verbrand in Nederlandse afvalenergiecentrales. Zij kregen in 2019 een kwart van hun afval uit landen uit het Verenigd Koninkrijk, Ierland, België en Duitsland.

Veel mensen verliezen hun werk

Yagoubi: ‘Als die landen door onze hoge importheffing hun afval niet meer hier laten verbranden dan heeft dat eerst gevolgen voor honderden mensen met operationeel werk, gevolgd door ontslagen op stafafdelingen. Ook verwachten wij dat mensen hun werk verliezen in het onderhoud van de centrales - denk aan installatiemonteurs - de schoonmaak en het afvaltransport.’

937 miljoen kilo meer emissies

Albert Vos, voorzitter WENB: ‘Verder blijkt uit onderzoeken van TNO, CE Delft, PwC en Eunomia dat ondanks de importheffing er evengoed CO2 weglekt. Dat betekent dat afval dat wij niet langer importeren in het buitenland ergens op de stort belandt en daarbij komen weer grote hoeveelheden broeikasgassen vrij. Volgens TNO gaat dat om jaarlijks tot 937 kiloton (937 miljoen kilogram) meer emissies op Europees niveau. Dat is ongelooflijk veel. Dus daar gaan wij hier ook last van krijgen, milieuvervuiling stopt namelijk niet bij de grens.’

Geen echte visie op energietransitie

Yagoubi: ‘De overheid neemt de eerlijke energietransitie niet serieus. De eerlijke transitie die wel is afgesproken in het verdrag van Parijs en waar wij ons aan hebben verbonden. Met het invoeren van de importheffing, zonder verder beleid, wordt de rekening van de energietransitie nu eenzijdig neergelegd bij de mensen die hun werk kwijtraken. Het ontbreekt dit kabinet aan een echte visie op de energietransitie. Daar is dit een voorbeeld van.’

7.400 werknemers

Zo'n 7.400 mensen werken in deze sector in of voor afvalenergiecentrales.

Lees onze brief aan het kabinet (pdf)