Drive-in actie bij AVR in Rozenburg

FNV-leden bij afvalverwerkingsbedrijven in actie

Door Redactie 19 januari 2021

Op maandag 18 januari zijn FNV-leden vanuit het hele land naar een actiebijeenkomst bij afvalverwerkingsbedrijf AVR in Rozenburg gekomen. Ze zijn niet akkoord met het loonbod dat werkgevers voor een nieuwe cao gedaan hebben. Tijdens deze drive-in zijn de leden geïnformeerd over het verloop van het cao-traject en konden zij vragen stellen.

Auto's met FNV-vlaggen

Keihard gewerkt

Hanan Yagoubi, bestuurder FNV Publiek Belang: ‘Corona heeft geleid tot grote drukte bij de milieustraten en tot aanzienlijk meer huishoudelijk afval. De werknemers van afvalbedrijven die aangesloten zijn bij de WENB, hebben al die tijd keihard gewerkt om de straten schoon te houden, het afval op te halen en het te verwerken.'

Loonbod niet in verhouding

'Het loonbod dat de werkgevers hebben gedaan is niet in verhouding met het werk dat is verricht door de werknemers in de afval- en verwerkingsbedrijven.’

Geen koopkrachtverbetering

'Tijdens de cao-onderhandelingen hebben de werkgevers de werknemers een bod gedaan met een loonparagraaf als ‘eindbod’. Dat eindbod betekent voor de meeste werknemers dat zij er in koopkracht niet of nauwelijks op vooruit gaan.‘

Eindbod afgewezen

'De werknemers vinden dit onbegrijpelijk en onnodig en hebben het eindbod van de werkgevers bijna unaniem afgewezen. De verwachting is dat de koopkracht verder zou stijgen en nu dit niet zo blijkt te zijn is de verontwaardiging dermate groot dat dit bij andere bedrijven nu dus leidt tot zichtbaarheidsacties’, aldus Yagoubi.

Covidproof

Vanwege covid was het aantal actievoerders beperkt tot 100, zodat de gezondheid en veiligheid niet in het geding kwamen.