Eindvoorstel cao PostNL stap in goede richting

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 18 november 2020

In het eindvoorstel voor de cao van PostNL zitten volgens FNV een aantal stappen in de goede richting, maar de vakbond had meer verwacht. Vooral het loonbod staat volgens de bond niet in verhouding tot de resultaten die PostNL het afgelopen jaar boekte.

Mariska Exalto, bestuurder FNV Publiek Belang: ‘Voor de medewerkers in de laagste loonschalen hadden wij gehoopt op meer waardering. Dit zijn de mensen die er voor zorgen dat heel Nederland nog steeds pakketjes en brieven thuis ontvangen.’

Dividend

De onderhandelingen over een nieuwe cao begonnen in augustus. FNV had goede verwachtingen over de uitkomst. ‘Begin november gaf PostNL aan dat er ook in het derde kwartaal van 2020 zeer goede resultaten zijn gerealiseerd. Ze verwachten zelfs over heel 2020 weer dividend uit te kunnen keren aan aandeelhouders’, aldus Exalto.

Vijf procent

FNV wil een loonsverhoging van 5 procent, vooral voor de laagste lonen. PostNL stelt uiteindelijk voor de lonen in 2020 met terugwerkende kracht te verhogen met 2,5 procent en in 2021 met 3 procent. Daarnaast ontvangen medewerkers een eenmalige uitkering van 0,5 procent van het jaarsalaris en een resultaatafhankelijke uitkering van 2 procent over 2020. Exalto: ‘Het loonvoorstel staat niet in verhouding met de inzet van de postwerkers. En dan moet de drukste maand van het jaar nog komen.’

Vaste dienst

Bij PostNL werken volgens FNV naar verhouding te veel mensen met een onzeker contract. Om daar wat aan te doen, stelt PostNL voor om in totaal 700 medewerkers in vaste dienst te nemen, waaronder pakketbezorgers en uitzendkrachten. ‘Dat lijkt veel en natuurlijk zijn we blij voor die 700 mensen, maar het is slechts een kleine stap in de goede richting. PostNL is een heel groot bedrijf met duizenden flexibele medewerkers. Wij dringen er daarom ook op aan om meer mensen in vaste dienst te nemen’, aldus Exalto.

Leden

In het eindvoorstel is verder nog een thuiswerkvergoeding opgenomen en een toezegging om te bekijken of uitzendkrachten ook gebruik kunnen maken van de trainingen die medewerkers in vaste dienst krijgen. FNV legt het eindvoorstel van PostNL binnenkort voor aan haar leden. Die kunnen het voorstel door middel van een stemming aannemen of verwerpen. Onder cao van PostNL vallen ruim 18.000 medewerkers.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.