Gemeente Amsterdam aan zet voor medewerkers afvalververwerker AEB

facet hoofdkantoor FNV
Door Persvoorlichting 10 januari 2020

FNV heeft een sociaal plan afgesloten met afvalverwerker AEB in Amsterdam. Er zijn afspraken gemaakt over een hogere transitievergoeding bij ontslag, een werk-naar-werkregeling en een aanvulling op een eventuele WW-uitkering. Maar daar bovenop roept de vakbond de gemeente Amsterdam op om ook bij te dragen voor de opvang van de medewerkers die hun baan verliezen.

Hans Robijn, bestuurder FNV: ‘Het is gelukt om samen met AEB een sociaal plan te regelen om de klap op te vangen van baanverlies. Maar het plan is aan de magere kant, want het bedrijf heeft niet meer geld. Gemeente Amsterdam is enig aandeelhouder. Ik verwacht van wethouder Victor Everhardt van FinanciĆ«n en Economische zaken dat ook hij een bijdrage levert. De gemeente heeft namelijk een belangrijke rol gespeeld in de penibele financiĆ«le situatie van de afvalverwerker. De gemeente heeft het onderhoud jarenlang laten versloffen, waardoor het bedrijf stilgelegd moest worden. Dan is het niet meer dan logisch dat Amsterdam nu zijn sociale hart laat zien en geld bijlegt.’

Schoon schip

Afvalverwerker AEB in Amsterdam zit in roerige tijden. Vorig jaar is de afvalverwerking op aandringen van medewerkers stilgelegd, omdat de veiligheid niet meer kon worden gegarandeerd. Daardoor vielen de inkomsten stil en moest het hoge kosten maken voor afvalverwerking elders, met als gevolg een enorm verlies in 2019. Om schoon schip te maken, worden een aantal bedrijfsonderdelen verkocht. Daarbij veranderen naar verwachting zo’n vijftig medewerkers van bedrijf, en nog eens circa vijftig medewerkers verliezen hun baan. In totaal werken ongeveer vierhonderd mensen bij AEB.

Voor de opvang van de sociale gevolgen, heeft FNV Publiek belang met AEB een sociaal plan afgesproken. Het uitgangspunt van het sociaal plan is om zoveel mogelijk medewerkers van werk naar werk te begeleiden. Vertrekkers krijgen een transitievergoeding die boven de wettelijke vergoeding kan liggen, afhankelijk van de gemaakte keuze. Hoe korter de aanvulling op de WW, hoe hoger de transitievergoeding. Ook zijn er afspraken voor de begeleiding van werk naar werk en is er een mobiliteitsvergoeding van 5000 euro per persoon.

Robijn: ‘AEB maakt echt schoon schip en wil met het sociaal plan zoveel mogelijk doen om de medewerkers vooruit te helpen. Maar het bedrijf zit financieel in zwaar weer, meer geld is er niet om nog meer te doen voor de mensen die hun baan verliezen. AEB heeft alles gedaan wat ze konden, nu is de gemeente Amsterdam aan de beurt.’

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.