Werkonderbrekingen bij PostNL

Casper Schrijver
Door Casper Schrijver 29 november 2019

Komende week gaan medewerkers van PostNL werkonderbrekingen houden. FNV voert samen met medewerkers van PostNL al sinds Kerst 2018 acties om een betere cao.

FNV-bestuurder Etienne Haneveld: ‘Als FNV willen we in gesprek om de positie van onze leden te verbeteren, we willen een echt goede cao. De inflatie wordt nu nog niet eens gecorrigeerd. Tot nu toe weigert PostNL op onze eisen in te gaan.’ De hele maand december zullen er acties zijn.

Minimaal bod

De cao PostNL is zonder de FNV afgesloten en de leden pikken dat niet. ‘Dat heeft te maken met het minimale bod van PostNL. De medewerkers in de postsorteercentra werken op dit soort dagen tegen de klok in. En dat ook nog zonder een redelijke beloning en onder slechte arbeidsomstandigheden. Ook PostNL-chauffeurs staan onder hoge druk. Het is elke dag een race tegen de klok en de werkdagen zijn vaak veel te lang’, aldus Haneveld.

Vertraging

Voor consumenten die afhankelijk zijn van de bezorging van hun pakketten door PostNL betekent het mogelijk een dag vertraging. ‘Dat is natuurlijk vervelend, maar wij vragen begrip voor de medewerkers van PostNL die goede arbeidsomstandigheden willen. De werknemers voeren nu al een jaar lang actie, zonder dat PostNL met een serieus bod komt’, stelt Haneveld.