Medewerkers PostNL vragen aandacht voor slechte arbeidsomstandigheden

Casper Schrijver
Door Casper Schrijver 02 december 2019

De directie van PostNL Pakketten krijgt vandaag een zwaar pakket aangeboden bij de vestiging in Halfweg. FNV en PostNL-medewerkers vragen daarmee aandacht voor de slechte arbeidsomstandigheden op de vestiging.

FNV-bestuurder Etienne Haneveld: ‘In de zomer is het te heet, in de winter te koud. Ook zijn veel pakketten te zwaar. Gewichten boven de 25 kilo zijn geen uitzondering. Nu met Sinterklaas en de kerstperiode nemen de werkdruk en fysieke overbelasting alleen maar toe’.

Ondergewaardeerd

De medewerkers in Halfweg werken vaak al jarenlang voor PostNL, maar voelen zich ondergewaardeerd. Medewerker Franny Venema, lid van de FNV: ‘Ik ben 60 en werk al 30 jaar voor de post. De pakketten nemen in aantal alleen maar toe en het gewicht is ondoenlijk. Wij willen eindelijk erkenning voor ons zware werk en verlichting van onze arbeidsomstandigheden.’

Veranderen

Door de actie van vandaag kan het zijn dat pakjes een dag later bij de klanten komen. ‘Dat spijt ons enorm, maar wij staan dag in dag uit in moeilijke omstandigheden ons werk te doen, zonder goede cao. Dat moet nu echt gaan veranderen’, aldus Venema.

Kerst 2018

FNV voert samen met medewerkers van PostNL al sinds Kerst 2018 acties om een betere cao. FNV-bestuurder Etienne Haneveld: ‘Als FNV willen we in gesprek om de positie van de medewerkers te verbeteren, we willen een echt goede cao. De inflatie wordt nu nog niet eens gecorrigeerd. Tot nu toe weigert PostNL op onze eisen in te gaan.’ De hele maand december zullen er acties zijn.