1 euro meer per uur voor postbezorger

Casper Schrijver
Door Casper Schrijver 14 augustus 2019

FNV gaat tijdens de komende onderhandelingen over de nieuwe postbezorgers-cao een loonstijging eisen van 1 euro per uur, wat neerkomt op een verhoging van gemiddeld 10 procent. Dat heeft de vakbond in een brief aan PostNL laten weten. Daarin staan ook de andere eisen, waaronder extra pauzes, betere bescherming bij extreem weer en vaste contracten.

De functie van postbezorger is de afgelopen jaren flink ondergewaardeerd en daar moet verandering in komen, vindt FNV-onderhandelaar Ger Deleij. ‘Het wordt hoog tijd dat postbezorgers loon naar werken krijgen. Als het uurloon met 1 euro omhoog gaat, komt het op een gelijk niveau met bijvoorbeeld de schoonmaak-cao.’

Onvrede

Verder is er veel onvrede over de wijze van aansturing door het management van PostNL. Postbezorgers voelen zich niet gehoord en vinden dat PostNL meer rekening moet gaan houden met de persoonlijke omstandigheden en wensen van de medewerkers. Deleij: ‘Kortom: er moet meer respect en waardering komen bij PostNL voor de bezorgers, want dat wordt nu te veel gemist.’

Onderhandelingen

De nieuwe cao moet op 1 oktober in gaan. De onderhandelingen starten begin september. De cao voor postbezorgers geldt voor ruim 17.000 medewerkers van PostNL. Als de door PostNL gewenste overname van concurrent Sandd doorgaat, profiteren ook de Sandd-medewerkers van de nieuwe cao.