Overleg cao Textielindustrie geklapt

'Tijd van praten met wasserijen is voorbij, boze werknemers overwegen actie'

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 11 maart 2024

Het overleg over een nieuwe cao voor de werknemers in industriële wasserijen is maandagavond geklapt. De FNV en de werkgevers in de textielverzorging komen er na vijf rondes onderhandelen niet uit. De vakbond gaat met de leden in gesprek over acties.

Dino Djulbic, onderhandelaar van FNV Textielverzorging: ‘We merken dat onze achterban steeds onrustiger wordt en om actie vraagt. Ze zijn boos op hun werkgevers en dat is begrijpelijk.’

Verslechteringen onbespreekbaar

Zijn collega-onderhandelaar Yolanda Reus: ‘De tijd van praten is voorbij voor ons. We zijn echt verbijsterd. Na vijf cao-rondes, waarin we steeds gezegd hebben dat verslechteringen voor de werknemers onbespreekbaar zijn, houden de wasserijen vast aan hun eigen voorstellen.’

Sigaar uit eigen doos

De werkgevers willen de eindejaarsuitkering in het loon opnemen, om dat zo kunstmatig te verhogen. Ook willen ze tegen de regels in werktijden en roosters kunnen veranderen in samenspraak met de lokale ondernemingsraden. In de praktijk komt dat neer op verslechteringen, want de ondernemingsraden bieden vaak weinig weerwoord aan de directies van hun bedrijven. In plaats van nee te zeggen tegen de klanten, zeggen de wasserijen nee tegen hun eigen werknemers.

Bijna ingehaald door minimumloon

Al die voorstellen zijn beroerd, vindt de FNV. Zo willen de bedrijven hun mensen slechts 3% loonsverhoging geven en € 0,03 meer reiskostenvergoeding. Terwijl het minimumloon in de laatste 3,5 jaar met 37% is toegenomen en dit de salarissen in de wasserijen ondertussen bijna inhaalt.

Ten koste van gezondheid

Reus: ‘Ze willen geen verbetering van de regeling voor oudere werknemers, geen beperking van het overwerk, geen verlaging van de werkdruk. Dit allemaal gaat ten koste van de gezondheid van werknemers.’

Onacceptabel en misleidend

Djulbic: ‘Dit is nog niet het enige. Zij doen alsof de werknemers gek zijn en communiceren in nieuwsbrieven dat de door hen voorgestelde loonsverhoging 5% is. Dit soort praktijken zijn volstrekt onacceptabel en misleidend.’

Druk op mensen torenhoog

De rek is eruit bij de mensen in de wasserijen, zegt de FNV. Zij doen lichamelijk zwaar werk. Daarbij is de psychische druk om meer te presteren bij hen steeds groter, want de klanten van de wasserijen – ziekenhuizen, verpleeghuizen, recreatieparken, industrie en horeca – willen meer flexibiliteit tegen zo laag mogelijke kosten.

7.000 werknemers

In de industriĆ«le wasserijen in Nederland werken zo’n 7000 mensen.