Mensen in wasserijen mogen doorstaken, donderdag meteen acties in het hele land

Honderden werknemers leggen zeker 24 uur het werk neer

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 11 april 2024

De rechter in Utrecht was gisteren kraakhelder: hij ziet geen enkele reden om de werknemers van grote wasserijen te verbieden om verder te staken voor een goede cao. Dus komen donderdag gelijk honderden mensen bij textielverzorgingsbedrijven in actie. Op plekken in het hele land leggen zij het werk voor minstens 24 uur neer.

FNV mag blijven staken in wasserijen

Brancheorganisatie FTN (Federatie Textielbeheer Nederland) spande woensdag een kort geding aan om verdere stakingen in de wasserijen te laten verbieden. Ziekenhuizen en verpleeghuizen zouden te veel last krijgen als de acties doorgaan. Zij laten hun beddengoed en ander textiel namelijk schoonmaken door de wasserijen. Ook vinden de werkgevers dat dit niet het juiste moment is om te staken, omdat er met vakbond CNV wel afspraken voor een nieuwe cao zijn gemaakt en de leden hiervan nog moeten stemmen.

Ook in zorgwasserijen mag gestaakt worden

De kantonrechter heeft deze argumenten van tafel geveegd. Ook in de zogeheten zorgwasserijen mag gestaakt worden. Wel maximaal twee zorgwasserijen per dag en niet langer dan 24 uur per keer, en er moet een provincie tussen de stakende wasserijen zitten.

Nooit eerder stakingen in wasserijen

Dino Djulbic, bestuurder FNV Procesindustrie: ‘De uitspraak is duidelijk, dus we gaan door met onze acties. Dat zoveel mensen in de wasserijen staken, is uniek, want zij hebben dit nog nooit eerder gedaan. Het geeft wel aan hoe vastberaden zij zijn.’

Triest om mensen zo de mond te snoeren

Yolanda Reus, bestuurder FNV Procesindustrie: ‘Het is toch wel triest dat de werkgevers op deze manier hebben geprobeerd om de mensen in de wasserijen de mond te snoeren. Terwijl die maar één ding willen: een goede cao, zonder verslechteringen en met een salaris waarvan ze hun boodschappen en rekeningen kunnen blijven betalen. Nu en straks ook nog.’

Salarissen bijna ingehaald door minimumloon

Met de gemiddeld 5% salarisverhoging die de wasserijen hun mensen dit jaar willen geven gaat dat absoluut niet lukken. De lonen worden nu al bijna ingehaald door het minimumloon. Daarom eist de FNV er minstens 9% bij voor de 7.000 werknemers. Ook moeten de lonen meestijgen als de prijzen in de winkels omhooggaan (automatische prijscompensatie).

Slechtere roosters, werktijden, eindejaarsuitkering

En dan zijn er ook nog verschillende verslechteringen die de werkgevers willen doorvoeren. Zo zou de eindejaarsuitkering verdwijnen en worden opgenomen in het loon. Een sigaar uit eigen doos. Verder zouden werknemers minder te zeggen krijgen over hun werktijden en roosters. Dat kan zorgen voor steeds meer werkdruk.

Verslechteringen zijn onbespreekbaar

Dino Djulbic, bestuurder FNV Procesindustrie: ‘Verslechteringen zijn onbespreekbaar. Die gaan ten koste van het inkomen, de tijd die mensen met hun gezinnen hebben en de gezondheid van een heleboel werknemers. Zij doen zwaar werk en willen nu en later als ze met pensioen zijn ook nog kunnen genieten van hun leven.’

Overzicht van de stakingen
De werknemers in deze bedrijven staken vandaag 24 uur:

• Rentex - Bolsward
  • CleanLease - Tiel