Tijd voor acties voor goede cao Textielverzorging

Verbeteringen zijn niet bespreekbaar voor werkgevers

Door Redactie 15 maart 2024

Het overleg over een nieuwe cao Textielverzorging is op maandag 11 maart mislukt. Na vijf cao-onderhandelingsrondes hebben wij de conclusie getrokken dat verder onderhandelen met de werkgevers zinloos is. Tussen 19 maart en 2 april organiseren we 26 actievergaderingen. Kom met zoveel mogelijk collega's naar een vergadering en stem voor acties!

Mogelijk acties in de Textielverzorging

Ja, ik doe mee

FNV verzet zich tegen verslechteringen van de cao

De werkgevers willen nog steeds de cao-afspraken over werktijden en roosters kunnen veranderen in overleg met de ondernemingsraad. Dit is onbespreekbaar voor de meeste collega's, aangezien er weinig of geen ondernemingsraden zijn die weerstand kunnen bieden aan de directies.

Daarnaast willen de werkgevers de eindejaarsuitkering in het loon opnemen, wat door de meeste collega's wordt afgewezen. Werkgevers beweren dat jouw inkomen hierdoor met 1,4% zal stijgen, maar kunnen dit niet onderbouwen.

Er zijn nog meer verslechteringen voorgesteld, zoals verhoging van de fulltime werkweek en pensioenkosten voor werknemers, afbouw van arbeidsvoorwaarden voor AOW’ers die willen doorwerken, en schrappen van regels bij klachten of niet-naleving van de cao. De achterban van FNV is hier heel duidelijk over: dit accepteren we niet!

Verbeteringen zijn niet bespreekbaar voor werkgevers

De huidige cao Textielverzorging eindigde op 1 januari 2024. FNV eist een loonsverhoging per 1 januari 2024, verbetering van de regeling voor oudere werknemers, beperking van overwerk en toegang tot de werkvloer om met jou en je collega’s te kunnen praten. Werkgevers wijzen al deze voorstellen af.

CNV praat nog verder

Het CNV heeft ervoor gekozen om het finale loonvoorstel van de werkgevers af te wachten en dit samen met alle verslechteringen van de cao aan zijn leden voor te leggen.

Tijd voor actie!

Na vijf cao-rondes heeft de FNV vastgesteld dat het verschil in standpunten met de werkgevers zodanig groot en onoverbrugbaar is dat verder onderhandelen geen zin meer heeft. Het is nu tijd om met de leden in gesprek te gaan over mogelijke acties.

Doe je mee?

De FNV zal tussen 19 maart en 2 april 26 actievergaderingen en een online bijeenkomst organiseren. Het is aan de leden om te beslissen of ze acties willen voeren voor een betere cao. Daarover zal worden gestemd tijdens de vergaderingen. Als 75% van de leden voor actie stemmen, stellen we een ultimatum aan de werkgevers. Bij onvoldoende respons komen er geen acties.

Op 3 april  maken we de uitslag van de stemming bekend.

Door je aan te melden houden we je via mail op de hoogte over alle acties.

Meld je aan

Wat betekent het voor jou als je gaat staken?

• Je hebt het wettelijke recht om te staken.
  • Je hoeft geen vakbondslid te zijn om te mogen staken, maar alleen FNV-leden krijgen een uitkering van de bond.
  • De stakingsuitkering is de eerste vijf dagen € 74,00 netto per dag, daarna € 100,00 netto per dag. Iedere werknemer kan op de dag van de staking nog lid worden en een stakingsuitkering krijgen.
  • Je mag niet ontslagen worden omdat je staakt!

Laat je niet misleiden!

Werkgevers zullen waarschijnlijk beweren dat ze een cao met het CNV hebben afgesproken, waardoor de acties van FNV geen zin meer hebben. Dit is onzin! FNV-leden bepalen zelf of en wanneer acties nodig zijn. Trek je dus niets aan van deze indianenverhalen!