Onderhandelingen over nieuwe cao Norit opgeschort tot 24 april

Meer tijd nodig voor overbrugging van verschillen

Door Redactie 12 maart 2024

Op dinsdag 5 maart was het vierde cao-overleg met Norit. Zowel Norit als de FNV hebben aangegeven dat het verschil dat we moeten overbruggen nog groot is. We liggen nog te ver uit elkaar, maar we zijn vastbesloten om tot een overeenkomst te komen. Beide partijen hebben erkend dat er meer tijd nodig is. Daarom is de eerstvolgende onderhandelingsdatum gepland op 24 april.

Onderhandelingen cao Norit opgeschort tot 24 april

Waarom liggen we nog ver uit elkaar?

Wij hebben als FNV een loonsverhoging van 8% als ondergrens aangegeven. Norit geeft aan nog wel wat ruimte te hebben, maar niet veel. Norit gaat de boven cao’s 4,5% loonsverhoging geven en wil eigenlijk dat de boven cao’ers en de cao’s met elkaar in lijn zijn. Norit wil met de werknemers op de locaties in gesprek gaan. Als FNV willen wij ook weer in gesprek met jullie als werknemers. Daarnaast willen wij schriftelijk bij jullie peilen wat jullie belangrijk vinden, bijvoorbeeld wat jullie vinden dat wij minimaal als looneis moeten afspreken.

Wensen van onze leden

De afgelopen weken hebben we ledenvergaderingen gehouden naar aanleiding van de cao-onderhandelingen bij Norit. Tijdens deze bijeenkomsten heeft de meerderheid van de leden aangegeven vast te willen houden aan de 8% looneis die we hebben ingediend. Ook is het verzoek om de verslechtering van het salaris tijdens ziekte van tafel te halen naar voren gebracht. Daarnaast hebben jullie als leden aangegeven dat jullie graag de RVU willen behouden en dat een generatiepact van 80-90-100 een belangrijk punt is dat jullie binnen willen halen. Hierdoor hadden wij feitelijk weinig ruimte om met de werkgever te onderhandelen.

Hoe nu verder?

Norit heeft de maand maart nodig om de verschillende locaties te bezoeken. Daarna zullen wij ledenbijeenkomsten organiseren en een schriftelijke peiling onder de leden houden. De eerstvolgende onderhandelingsdatum staat gepland voor 24 april.