FNV-leden in actie voor betere arbeidsvoorwaarden Textielverzorging

Massale steun voor actie

Door Redactie 26 maart 2024

In vier dagen hebben 14 actievergaderingen plaatsgevonden, met FNV-leden die overweldigend vóór acties stemmen. Een groot deel van de bedrijven sluit zich hierbij aan. Met 13 fysieke actievergaderingen en één onlinebijeenkomst gepland voor deze week, lijkt staken voor een betere cao Textielverzorging een onafwendbare volgende stap. Doe jij ook mee?

Massale steun voor acties Textielverzorging

Eindejaarsuitkering in het loon is een NO GO

De dreiging om de eindejaarsuitkering af te schaffen mobiliseert onze leden tot actie. Werkgevers suggereren een initiële besparing van 0,4%, maar dit resulteert op termijn in een verlies van 5,33%. Met de snellere stijging van het minimumloon vergeleken met lonen in de Textielverzorging, betekent het incorporeren van de eindejaarsuitkering in het reguliere loon uiteindelijk een financiële achteruitgang voor werknemers, naast het verlies van een waardevol spaarmoment in december.

Toekomstige zorgen: pensioenpremies en looncompensatie

De focus ligt momenteel op de eindejaarsuitkering, maar in 2025 dreigt ook een structurele verhoging van het werknemersdeel van de pensioenpremies. Elke compensatie die in het loon wordt opgenomen, zal snel eroderen, wat leidt tot langdurig verlies voor de werknemers.

Versoepeling van de regels over werktijden en roosters is NO GO

Werkgevers stellen voor om de cao-regelingen over werktijden en roosters aan te passen, in overleg met de ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging. Dit is voor veel werknemers onacceptabel gezien het gebrek aan effectieve weerstand van ondernemingsraden tegen directiebeslissingen, wat ten koste gaat van de werk-privébalans.

Nog meer verslechteringen van arbeidsvoorwaarden

Naast eerder genoemde punten, willen werkgevers verder ingrijpen door onder meer de fulltime werkweek te verlengen, arbeidsvoorwaarden voor doorwerkende AOW’ers af te bouwen, en het schrappen van regels omtrent klachten en cao-naleving. Dit is voor de FNV-leden onacceptabel.

Kijk en vergelijk

Hieronder hebben we een ‘Kijk en Vergelijk ‘van de belangrijkste gemaakt, waarmee in een oogopslag te zien is wat de cao-partijen ervan vinden.

FNV: 9% per 1 januari 2024 (4% inflatiecorrectie + 5% stijging wettelijk minimumloon)

Werkgever: 4% per 1 mei 2024 + 2% per 1 januari 2025

CNV: Akkoord met loonbod werkgevers

FNV: ONBESPREEKBAAR (sigaar uit eigen doos)

CNV: ja

FNV: ONBESPREEKBAAR

CNV: In onderhandeling

FNV: ja

CNV: ja

FNV: Ja, Gelijk werk = gelijke rechten

Werkgever: Nee, geen loon bij ziekte voor AOW-ers. Geen seniorendagen

CNV: In onderhandeling

FNV: Ja, hard nodig want meer dan 70% haalt niet gezond de AOW-leeftijd

Werkgever: Nee

CNV: Niet bekend

FNV: ONBESPREEKBAAR

Werkgever: Meer premie voor werknemers én meer risico voor werknemers

CNV: Niet bekend

CNV praat verder

Het CNV praat nog steeds met de werkgevers. Daarna gaan ze de leden vragen of ze met de nieuwe cao akkoord gaan. De verwachting is dat ze op korte termijn een onderhandelingsresultaat zullen bereiken, waarna de leden van het CNV daarover kunnen stemmen. De stemming duurt tot 12 april.

Laat je niet misleiden!

De werkgevers zullen gaan beweren dat ze een cao met het CNV hebben bereikt en dat de acties van FNV geen zin meer hebben. Dit is onzin! Trek je niets aan van deze indianenverhalen! Verslechteringen van de cao moeten van tafel. De acties zijn en blijven hard nodig en die gaan er komen.

6% loonstijging is geen 6%

4% vanaf 1 mei 2024 krijg je maar over 8 maanden en niet over heel 2024. 2% komt pas op 1 januari 2025. De gemiddelde loonstijging komt daarmee op ongeveer 5%. Een loonstijging van 6% is in werkelijkheid slechts ongeveer 5% door de gefaseerde invoering. Het volledige beeld is essentieel voor een eerlijke beoordeling.

Tijd voor actie!

Met de afronding van de stemming over acties begin april, is het zaak om snel een ultimatum aan de werkgevers voor te leggen. Zonder voldoening aan onze eisen, zullen we tot staking overgaan.

Doe je mee?

Meer actievergaderingen, zowel op locatie als online, staan gepland. De beslissing tot actie ligt bij onze leden, met als doel een rechtvaardige cao. Door je aan te melden houden we je via mail op de hoogte over alle acties.

Meld je aan

Wat betekent het voor jou als je gaat staken?

• Je hebt het wettelijke recht om te staken.
  • Je hoeft geen vakbondslid te zijn om te mogen staken, maar alleen FNV-leden krijgen een uitkering van de bond. De stakingsuitkering is de eerste vijf dagen € 74,00 netto per dag, daarna € 100,00 netto per dag. Iedere werknemer kan op de dag van de staking nog lid worden en een stakingsuitkering krijgen.
  • Je mag niet ontslagen worden omdat je staakt!

Naar de pagina 'Textielverzorging'