FNV: Staking Zeeland Refinery van de baan

Werknemers accepteren verbeterd eindbod

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 15 februari 2024

Toch geen staking bij Zeeland Refinery. De leden van de FNV en het CNV bij de olieraffinaderij hebben een beter eindbod van het bedrijf voor hun cao geaccepteerd.

FNV: Toch geen staking bij Zeeland Refinery

De werknemers stemden een eerder eindbod van Zeeland Refinery twee weken geleden nog weg. Beide bonden stuurden daarop een ultimatum, inclusief actiedreiging, naar de directie. Medewerkers lieten ondertussen van zich horen tijdens een lunchactie op de parkeerplaats.

Goedgekeurd, maar wel net aan

Daarop kwam de olieraffinaderij met een nieuw eindbod. De leden van de bonden stemden daar gisteren over. Zij gaven er - net aan - hun goedkeuring aan. De belangrijkste aanpassing is een verhoging van het  percentage in de structurele loonsverhoging.

Dit is het maximaal haalbare

CNV-onderhandelaar Evert-Jan van de Mheen: ‘Hoewel het loonbod nog steeds een beetje achterblijft bij wat we gewenst hadden, denk ik wel dat dit het maximaal haalbare is. Tijdens de stemming waren leden kritisch, maar gaven ze ook aan belang te hechten aan rust en duidelijkheid.’

Stuk zekerheid voor werknemers gaf de doorslag

FNV-onderhandelaar Elsa van der Kraats: ‘Dat stukje zekerheid heeft voor onze leden de doorslag gegeven. Wel gaan we bij de onderhandelingen voor de volgende cao, die alweer in oktober dit jaar in moet gaan, inzetten op een loonsverhoging waarmee de werknemers alsnog gecompenseerd worden voor de klappen die ze hebben gehad door de hoge inflatie van de afgelopen jaren.’

Eerst 5,5% erbij, later nog 0,7%

De nieuwe cao gaat met terugwerkende kracht in op 1 oktober van vorig jaar. De lonen worden vanaf die datum (effectief) met 5,5% verhoogd. Daarnaast worden per 1 april 2024 de lonen met 0,7% verhoogd. Verder zijn er afspraken gemaakt over onder andere verhoging van de reiskostenvergoeding, over overwerk en over een verkenning van verlofsparen.

400 werknemers vallen onder de cao

Op de Zeeland Refinery raffineren Total en Lukoil ruwe olie en stookolie waarvan de eindproducten zoals lpg en kerosine vooral naar het buitenland worden geƫxporteerd. Er werken ongeveer 700 mensen waarvan er ruim 400 onder de cao vallen.