8% erbij is te weinig, mensen bij Forbo-Novilon staken opnieuw week langer

'Dit is geen grapje, het gaat hard tegen hard'

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 23 maart 2023

De werknemers van Forbo-Novilon in Coevorden staken opnieuw een week langer. De staking die morgen zou aflopen wordt verlengd tot zaterdag 1 april.

FNV staakt door bij Forbo-Novilon

Janwillem Compaijen, bestuurder FNV Procesindustrie: ‘En dat is geen grapje. Het gaat hard tegen hard. De directie is de mensen iets tegemoet gekomen en wil hen 8% meer salaris geven, maar kun je nauwelijks een verbetering noemen. Daar kun je je boodschappen en rekeningen niet van blijven betalen. We staken door tot Forbo ingaat op onze eisen.’

10% en uitkering voor zwaar jaar

Die eisen zijn: 10% salaris erbij en een eenmalige uitkering waarmee de werknemers worden gecompenseerd voor het financieel zware jaar 2022. De lonen moeten bovendien voortaan blijven meestijgen met de prijzen in de winkels (automatische prijscompensatie). Verder moet het bedrijf het verlof aanvullen dat zij krijgen bij adoptie en bevalling naar 100% (wettelijk krijgen zij 70%).

Staking treft bedrijf flink

De staking bij Forbo-Novilon duurt al bijna drie weken. Compaijen benadrukte eerder dat dit het bedrijf flink treft. ‘De productie, de logistiek; alles ligt plat, er gaat niets meer de deur uit.’ Zo zou er in een week 1,2 miljoen vierkante meter minder vloer worden gemaakt, zo’n 165 voetbalvelden of 10.000 huizen.

330 werknemers

Forbo-Novilon produceert hoogwaardige duurzame vloerbedekkingen. Er werken 330 mensen.