Uitleg over de nieuwe cao Gasunie

Wat betekenen de afspraken voor jou

Door Redactie 22 november 2022

Tijden terug hebben jullie al gestemd over de nieuwe cao Gasunie. En eindelijk zijn we het ook eens geworden over hoe we dat opschrijven. Dit zijn de belangrijkste afspraken uit de cao voor jou.

gasunie bestuurder en kaderlid

Verlofsparen

In de cao hebben we afspraken gemaakt over een aantal onderzoeken. Het eerste hiervan, verlofsparen, is gestart. Mochten we tot een uitkomst komen, dan leggen we deze ter stemming aan jullie voor.

Flow

De bedoeling van de afspraak van Flow is dat iedereen die zich inzet voor zijn/haar flow hiervoor wordt beloond met een extra 2,5%. Dit is dus niet beperkt tot een bepaald aantal werknemers. Zo wordt iedereen gestimuleerd aan Flow te doen. En is er voor iedereen 2,5% extra beschikbaar.

Om te zorgen dat ook in 2023 iedereen toegang tot Flow heeft, hebben we met Gasunie het volgende afgesproken: ‘Indien het flowgesprek in een kalenderjaar geen doorgang vindt, doordat de werkgever geen aantoonbaar initiatief daartoe neemt, wordt het resultaat beschouwd als zijnde goed of hoger'. Natuurlijk is Flow vooral iets van jou als werknemer, maar ook de werkgever heeft hierin een verantwoordelijkheid.

Dus ter verduidelijking: tegenover de inzet voor flow staat een flow beloning van 2,5% (eenmalig ieder jaar).

Budget duurzame inzetbaarheid (DI)

Er komen bij ons geregeld vragen binnen over het gebruik van het DI-budget. Je eigen budget mag je naar eigen inzicht inzetten voor je eigen duurzame inzetbaarheid.

WW-reparatie

In de vorige cao hebben we afgesproken dat Gasunie de WW repareerde tot oktober 2022. In de nieuwe cao is deze reparatie niet meer afgesproken. Jullie maximale WW-periode wordt dus verkort naar 2 jaar, net als de daaraan gekoppelde WGA. Net als bij andere bedrijven kunnen we een nieuwe afspraak maken om de WW te repareren door hiervoor als werknemer zelf premie af te dragen. Dit hebben we met Gasunie besproken. Binnenkort volgt meer informatie en uitleg over de regeling. En een peiling onder alle werknemers naar de behoefte aan deelname.

Pensioen

Ondertussen gaan we met Gasunie ook weer in gesprek over een nieuwe pensioenregeling. Omdat de wetgeving over pensioen drastisch verandert, moeten we ook bij Gasunie de regeling aanpassen. Dat bespreken we eerst met onze pensioencommissie en daarna natuurlijk met alle leden.

Mocht je je graag verder in pensioenen verdiepen, meld je dan aan voor de pensioencommissie.

Reorganisatie

We krijgen veel vragen over wat precies de plannen zijn bij de afdeling O. Hierover is Gasunie met de OR in gesprek. Ook als vakbonden worden we hierover ingelicht. Mocht je hierover vragen of opmerkingen hebben, laat het ons dan weten.

Namens alle kaderleden,

Joosje de Lang, bestuurder FNV Procesindustrie, Joosje.delang@fnv.nl