Arbeidsinspectie moet einde maken aan onacceptabele veiligheidsrisico’s Linde Gas

Noodplan onder druk door tekort gekwalificeerde mensen

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 5 oktober 2022

De FNV heeft woensdag de arbeidsinspectie ingeschakeld vanwege structurele problemen met de veiligheidsbezetting bij Linde Gas IJmuiden. Door een tekort aan gekwalificeerde mensen staat het noodplan onder druk en dat brengt onacceptabele risico’s met zich mee voor werknemers, omwonenden en milieu. Ook kan dit gevolgen hebben voor grote afnemers als Tata Steel en Gasunie Transport Services.

Staking in februari bij Linde Gas

Linde Gas IJmuiden valt in de hoogste veiligheidscategorie (BRZO+). Daarom heeft het een noodplan dat in werking moet treden bij calamiteiten. Hierin staat dat tijdens iedere wacht minimaal drie mensen aanwezig moeten zijn: een teamleider, een hoofdprocesregelaar en een allround operator (de zogeheten minimale veiligheidsbezetting). Dat is nu vaak niet zo. Als er al drie mensen werken dan hebben die vaak niet allemaal de juiste kwalificaties.

Niet op mijn geweten

Een werknemer die anoniem wil blijven zegt: ‘Het is niet de vraag óf maar wannéér er iets goed fout gaat en ik wil dat niet op mijn geweten hebben. Het kan bij een calamiteit vreselijk misgaan.’

Zonder resultaat

Iris van der Veen, bestuurder FNV Procesindustrie: ‘We dringen al vanaf juni aan op structurele oplossingen en onlangs heeft de FNV een petitie aangeboden; zonder resultaat.’ Ook schreef de FNV Linde Gas Europe een brandbrief over de misstanden in IJmuiden.

Weer twee mensen opgezegd

Van der Veen: ‘Er ligt inmiddels een aanbod om ‘bijgepraat’ te worden door de  directie, maar de situatie verergert alleen maar. Vorige week hebben weer twee mensen hun werk opgezegd, waardoor de bezetting nog verder onder druk staat. Wij grijpen in, want het is een basisrecht om veilig en gezond je werk te kunnen doen.’

Vakbondsleden onder vuur

In de brandbrief eist de FNV ook een einde aan de intimidatie en het beperken van vakbondsvrijheid bij Linde. Actieve leden van de FNV liggen onder vuur nadat op 14 februari voor het eerst is gestaakt in twintig jaar. Van der Veen: ‘Bizar dat dit soort praktijken zich voordoet in Nederland.’

Zo’n vijftig werknemers

Bij Linde Gas in IJmuiden werken zo’n vijftig mensen. Zij leveren industriële gassen aan verschillende bedrijven en sectoren, zoals Gasunie (stikstof), Tata Steel (diverse gassen), de tuinbouwsector (kooldioxide) en ziekenhuizen (medische zuurstof).