Personeel Gasunie stemt in met nieuwe cao

'Alle credits gaan naar onze vasthoudende vakbondsleden'

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 8 maart 2022

De mensen van Gasunie krijgen een nieuwe cao. Daar hebben de leden van de FNV bij het gasbedrijf mee ingestemd. De cao duurt twee jaar en loopt tot en met 31 december 2023. In deze periode stijgen de lonen mee met de prijzen (CPI) en komt daar in het eerste jaar nog 1% bij. Ook krijgen de werknemers in april 2022 en een jaar later een uitkering van € 500 netto.

FNV-leden akkoord met cao Gasunie

Joosje de Lang, bestuurder FNV Procesindustrie: ‘Zo behoudt iedere werknemer in ieder geval zijn koopkracht. Dat vonden wij een belangrijke afspraak.’

Vasthoudende vakbondsleden

Over de cao is volgens haar stevig onderhandeld, meer dan tien rondes. De Lang: ‘Alle credits mogen naar onze actieve vakbondsleden. Zij waren heel vasthoudend en hebben er uiteindelijk voor gezorgd dat Gasunie met dit loonbod kwam.’

Meer zeggenschap over werk

Naast de loonsverhoging krijgen de werknemers meer zeggenschap over hun werk, bijvoorbeeld over het lopen van wachtdiensten in het veld. Hier kunnen alleen veranderingen in worden aangebracht met instemming van vakbondsleden.

Geld voor opleidingen

Ook is er voor dit jaar en volgend jaar een opleidingsbudget vastgesteld. Daarmee kunnen alle medewerkers naar eigen keuze opleidingen volgen. De werkgever betaalt deze.