3,2% loon erbij in kunstdarmenfabriek Visko Teepak

'Blij dat actievoeren dit keer niet nodig was'

portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 22 maart 2022

Zo kan het dus ook: zonder al te veel gedoe samen een goede cao afsluiten. Waar de mensen bij kunstdarmenfabriek Visko Teepak in Farmsum vorig jaar nog moesten dreigen met acties, ligt er nu al snel een set afspraken waar iedereen tevreden mee is. De leden van de FNV en het CNV hebben er dan ook unaniem mee ingestemd.

FNV regelt 3,2% loon extra bij Visko Teepak

De cao gaat in op 1 april 2022 en loopt een jaar. Belangrijkste afspraken: 3,2% salaris erbij en een betere regeling voor parttimers die drie jaar eerder willen stoppen met werken. Zij krijgen een RVU-uitkering van maximaal 90% van hun laatst verdiende brutoloon.

Nu eens zonder acties

Joosje de Lang, bestuurder FNV Procesindustrie: ‘Wij zijn blij dat we zonder acties deze cao hebben kunnen sluiten. Laten we hopen dat we het in de toekomst ook zo kunnen doen.’

Iedereen gaat erop vooruit

Wilko van Niejenhuis, bestuurder CNV Vakmensen: ‘Dit is een mooi akkoord, waarbij iedereen erop vooruitgaat en oudere werknemers, ook zij die in deeltijd werken, eerder kunnen stoppen met werken.’

Zeventig werknemers

Visko Teepak levert kunstdarmen aan de voedingsindustrie, bijvoorbeeld voor het maken van worsten. Bij de fabriek werken zo’n 70 mensen, waarvan 58 met een vast contract.