Bij Linde Gas zien ze niets in eindbod cao

Gasbedrijf moet snel met iets beters komen, anders misschien acties

portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 23 december 2021

Het is duidelijk: de mensen bij Linde Gas zien niets in het eindbod van hun werkgever voor een nieuwe cao. Liefst 82% van de leden van zowel de FNV als het CNV hebben tegen de laatste voorstellen van de directie gestemd. De vakbonden willen dat het gasbedrijf snel met iets beters komt. Zij overwegen acties.

FNV dreigt met acties bij Linde Gas

‘Het signaal van de mensen hier is glashelder', zegt Iris van der Veen, bestuurder van FNV Procesindustrie. 'Wij komen liever op een andere manier tot een goede cao, maar als Linde ervoor kiest om ons helemaal niet tegemoet te komen dan is het helaas niet anders.’

Onderhandelingen verlopen moeizaam

De onderhandelingen over de cao zijn uitermate moeizaam verlopen. Na acht gespreksrondes heeft de werkgever een eindbod neergelegd. Dat blijft ver achter bij wat de werknemers willen. Zij eisen een goede cao voor alle collega’s, zonder verslechteringen en met 5% meer loon. Ook willen zij verlenging van het huidige sociaal plan.

Slechts 2,05% erbij is te weinig

Linde biedt een cao voor één jaar (vanaf 1 juni 2021) met een loonsverhoging van slechts 2,05% (1,55% per 1 juni 2021 en 0,5% op 1 januari 2022).

Mensen voelen zich geschoffeerd

Fred Massier, werknemer in IJmuiden en actief lid van de FNV: ‘Wij voelen ons echt geschoffeerd door onze werkgever. De resultaten van het bedrijf zijn goed, ook tijdens corona. Aan de aandeelhouders is onlangs weer een exorbitant bedrag uitgekeerd maar wij moeten het doen met een loonbod dat ver onder inflatie ligt.’

Aparte afspraken bij Homecare

Het gasbedrijf wil aparte afspraken maken voor de werknemers bij Linde Homecare, dat zuurstof levert voor bijvoorbeeld mensen met COPD of slaapapneu. De medewerkers van dit onderdeel krijgen helemaal geen loonsverhoging, voor nieuwe collega’s daalt het laagste loon met 20% en wie jonger dan 50 jaar is, raakt veel vakantiedagen kwijt.

Met modder gooien

Arjan Huizinga, bestuurder van CNV Vakmensen, zegt dat de bonden ook teleurgesteld zijn in de manier waarop Linde met hen onderhandelt. 'Iedere keer als wij wat tegengas geven, trekt de directie onze representativiteit in twijfel en gooit met modder. Het cao-traject duurt nu onnodig lang en er ligt een bod waar niemand op zit te wachten. Allemaal ten koste van de werknemers.’

300 werknemers

Bij Linde Gas werken in Nederland zo’n 300 mensen, verdeeld over locaties in IJmuiden, Schiedam, de Botlek, Dieren en Eindhoven. Zij leveren industriële en medische gassen aan verschillende bedrijven en sectoren, zoals Gasunie (stikstof), Tata Steel (diverse gassen), de tuinbouwsector (kooldioxide) en ziekenhuizen (medische zuurstof).