Mooie kerst voor mensen bij vloerenbedrijf Forbo

Zij krijgen er volgend jaar 4% loon bij

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 23 december 2021

Sneeuw of niet, voor de 900 werknemers van Forbo Flooring (Assendelft) en Novilon (Coevorden) lijkt het sowieso een mooie kerst te worden. De FNV en het CNV hebben voor hen een loonsverhoging van 4% afgesproken in hun nieuwe cao.

Geld

Stemmen kan tot en met 12 januari

De cao bij het vloerenbedrijf gaat in op 1 januari en loopt een jaar. De leden van de vakbonden kunnen op het resultaat stemmen tot en met 12 januari, 12.00 uur.

Dit zijn de andere afspraken:

• Een zogeheten RVU-regeling voor álle medewerkers (Regeling voor Vervroegde Uittreding). Zij kunnen maximaal drie jaar eerder stoppen met werken.

• De PAWW-regeling (Private Aanvulling WW en WGA) wordt met vijf jaar verlengd. Dit is een aanvullende uitkering voor wie de werkloosheidsuitkering (WW) of uitkering bij gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid (WGA) na twee jaar afloopt. De werknemers van Forbo betalen hier in 2022 een lagere premie voor (0,2%).

• Vaste uitkeringen groeien voortaan mee met de loonsverhogingen die zijn afgesproken in de cao (indexatie).

• Wie gebruikmaakt van de vijf weken wettelijk partnerschapsverlof en dan 70% van het loon krijgt doorbetaald krijgt dit de eerste twee weken aangevuld naar 100% en daarna nog drie weken tot 80%.

Positief voorgelegd aan leden

Yolanda Reus, bestuurder FNV Procesindustrie bij Forbo Flooring: ‘Wij zijn tevreden met deze afspraken en hebben ze dan ook positief voorgelegd aan onze leden. Al zijn er nog wel dingen die we snel beter geregeld willen hebben. Zo wilde Forbo geen goede thuiswerkregeling met ons afspreken. Een verkeerd signaal naar je mensen in deze coronatijd.’

Blij met RVU-regeling voor iedereen

Hank Oomkes, bestuurder CNV Vakmensen: ‘We zijn blij dat we Forbo ervan hebben kunnen overtuigen dat er een RVU-regeling moet komen voor iedereen. Eerder is al afgesproken dat mensen in de productie drie jaar eerder kunnen stoppen met werken. Dat geldt nu ook voor de mensen op de kantoren. Voor hen kan het namelijk ook zwaar zijn om door te werken tot hun AOW-datum.’

Pensioenen wel nog beter regelen

Janwillem Compaijen, bestuurder FNV Procesindustrie bij Forbo Novilon: ‘Over de pensioenen van de werknemers is het laatste woord overigens nog niet gezegd. In 2022 dreigt de pensioenopbouw een kwart lager te worden. Die kwestie moeten we nog wel oplossen voor de periode tot het nieuwe pensioenstelsel wordt ingevoerd.'

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.