Acties industriële wasserijen leveren betere cao op; leden stemmen voor

portret Erna Bosschart
Door Erna Bosschart 11 juni 2021

Na een maand van acties bij de industriële wasserijen hebben de werkgevers een beter eindbod neergelegd. Een 2/3 meerderheid van de leden heeft voor gestemd. De nieuwe cao textielverzorging zorgt ervoor dat de 7000 werknemers in de sector 2% loonstijging ontvangen. Dino Djulbic, bestuurder FNV Procesindustrie: ‘Het is dankzij de acties van leden dat werkgevers eindelijk in beweging kwamen.’

Daarnaast is een andere belangrijke eis ingewilligd. Yolanda Reus, bestuurder FNV Procesindustrie: ‘Een peiling onder de leden liet zien dat 75% van de werknemers niet gezond de eindstreep haalt. Een zeer onwenselijke situatie. Daarom wilden we per se een generatiepact afsluiten.’

Generatiepact

De verhouding werkuren, doorbetaalde uren en pensioenopbouw is bij dit generatiepact (80%-92,5%-100%).  Zo kunnen oudere werknemers minder uren werken, gaan zij er in loon wel iets op achteruit, maar blijft hun pensioenopbouw gelijk. Reus: ‘Het generatiepact trok de FNV-leden over de streep.’ De nieuwe cao loopt van 1 juli 2020 tot met december 2021.

Actiebereidheid blijft groot

Toch blijft de actiebereidheid onder de vakbondsleden hoog. Djulbic: ‘De leden zijn nog steeds erg ontevreden over de loonsverhoging. Dit najaar neemt de FNV alweer plaats aan de onderhandelingstafel plaats voor de volgende cao. Onze leden stellen dat de loonsverhoging in een volgend akkoord substantieel hoger moet zijn om nieuwe acties te voorkomen.’

Loonsverhoging en woon- werkverkeer

Een andere eis naast een eerlijke loonsverhoging is de vergoeding van woon- en werkverkeer. Reus: ‘De leden verwachten ook dat in de volgende cao Textielverzorging alle kilometers woon-werkverkeer tegen het maximaal fiscaal toegestane bedrag uitbetaald gaan worden. Mochten werkgevers hierin niet mee willen gaan, dan belooft het een warme winter te worden.’