HTL&DHT producent gerecycled restmateriaal Eindhoven lag vandaag plat

portret Erna Bosschart
Door Erna Bosschart 27 mei 2021

Na het vastlopen van de cao-onderhandelingen is vanochtend bij HTL&DHT in Eindhoven het werk stilgelegd. Bram Alkemade, bestuurder FNV Procesindustrie: ‘De leden hebben 9 mei het tweede eindbod van de werkgevers weggestemd. Belangrijkste geschilpunt is de marginale loonsverhoging van 1,5% die de werkgevers bieden.’

De FNV heeft de directie van HTL&DHT een ultimatum gestuurd dat dinsdag 25 mei om 18.00 is verlopen. Alkemade: ‘We beraden ons met de leden op alle verdere acties die we gaan uitvoeren. Want de medewerkers verdienen meer dan dit magere loonbod waarmee zelfs de inflatie niet eens wordt gedekt. En ja, 2020 was een uitdagend jaar, maar niet dusdanig dat de werknemers hiermee genoegen hoeven te nemen. Het bedrijf draait financieel prima, wij hebben geen cijfers gezien die het tegendeel bewijzen.’

Structureel onderbezet

In de fabriek wordt restmateriaal gerecycled. Het bedrijf draait non-stop. Naast het loon is ook de personele bezetting een groot probleem. Alkemade: ‘De mensen werken in 5-ploegendiensten, 24/7. Als zaken goed geregeld zijn, hoeft dat geen probleem te zijn maar bij HTL&DHT is dat helaas niet het geval. Er is een structurele onderbezetting waardoor bij vrije dagen, ziekte etc. er altijd een collega een extra dienst moet draaien. Dat leidt tot structureel overwerk, dat is niet gezond en dat moet dus echt heel snel veranderen.’

Grote actiebereidheid

Er is grote actiebereidheid onder de 65 personeelsleden van HTL&DHT. De productie is in de nacht van woensdag 26 mei gereguleerd stopgezet. Daarmee zijn de productielijnen leeg voordat de ochtendploeg start. Alkemade: ‘Wij hebben voor de fabriek alle stakers vanaf 07.00 uur ’s ochtends ingeschreven.’

Inhuur werknemers op structureel werk

De vorige cao verliep al op 1 april 2020. Alkemade: ‘We willen een nieuwe eenjarige cao afsluiten van 1 april 2020 tot en met 31 maart 2021. We zijn bereid om die termijn te verlengen, mits de werkgever met een aanvaardbaar bod komt.’ De looneis bedraagt 5%. Alkemade: ’We willen absoluut afspraken maken over uitbreiding van de productieploeg. Bovendien wordt veel structureel werk gedaan door ingehuurde werknemers. Wij willen daarom afspreken dat 6 maanden de maximale duur van de inhuurperiode wordt en dat de werknemer daarna in dienst wordt genomen.’