Handtekeningenactie FNV Textielverzorging

Portret Yolanda Reus
Door Yolanda Reus 19 februari 2021

Nadat werkgevers in de textielverzorging het eindbod van hun werknemers hebben afgewezen, zien werknemers in de sector geen andere mogelijkheid meer dan actievoeren om tot een eerlijke cao te komen. Er moet wel brood op de plank...

Man met vlag in actie

CORONAWERKDRUK
Textielverzorgers in de gezondsheidswasserijen hebben in de afgelopen maanden keihard gewerkt om de coronawas te ontsmetten en schoon aan ziekenhuizen en verzorgingstehuizen te retourneren. Ze realiseren zich maar al te goed dat zonder hun werk ziekenhuizen geen schone lakens en handdoeken hebben, dat verpleegkundigen geen schone uniformen zouden hebben en de dekbedden van patiënten niet ontsmet zouden worden. Daarom hebben ze hun schouders er onder gezet.

WETTELIJK MINIMUM IN ZICHT
Schouders die stuk gaan van het werk, want het is maar weinig textielverzorgers gegeven om zonder lichamelijk ongemak het pensioen te halen. Het werk is fysiek zwaar, de werkdruk ligt hoog en de lonen zijn laag. De loonschalen van de cao textielverzorging schuren tegen het wettelijk minimum aan.

EERLIJKE CAO ALS INZET
Daarom hebben werknemers gevraagd om een eerlijke loonstijging, om een reiskostenvergoeding over alle gereden kilometers en om de mogelijkheid om tegen het einde van hun loopbaan, als het werk TE zwaar wordt een stapje terug te mogen doen. Kortom textielverzorgers willen graag een eerlijke cao, passend bij hun werk. Helaas boden werkgevers vooral goede intenties, naast verslechteringen en een heel beperkte loonstijging. Het eindbod voor een eerlijke cao dat werknemers hun werkgevers voorlegden, werd bijzonder snel van tafel geveegd door de wasbazen.

LOYALITEITSCONFLICT: KLANTEN OF GEZIN
Textielverzorgers zien geen uitweg meer. Ze moeten kiezen tussen hun werkgever en klanten of hun gezin. Het levert een groot loyaliteitsconflict op, want je klanten in de kou laten staan, dat doen deze werkers niet snel. Maar hun gezin heeft een gezinsinkomen nodig, hun gezin kan hen niet vervangen door uitzendkrachten als ze stuk gaan van het werk… en daarom voeren textielverzorgers actie. Actie voor een eerlijke cao, met aandacht voor inkomen en gezondheid. En actie zodanig dat klanten niet geraakt worden: kaderleden van de vakbond halen handtekeningen op om zo de werkgevers te overtuigen van de noodzaak om eerlijke afspraken te maken.

HARDERE ACTIE DREIGT
Maar als dat niet voldoende blijkt, zullen de textielverzorgers zich gedwongen zien om over te stappen op hardere actievormen. Dan blijven klanten niet langer buiten schot en zal de levering van schone was onder druk komen te staan.

Daarom een dringende oproep van Textielverzorgers aan hun werkgevers: Spreek een eerlijke cao af met FNV en CNV en biedt ons een redelijke loonstijging per ingangsdatum van de nieuwe cao en de mogelijkheid om een dag minder te gaan werken aan het einde van ons dienstverband, zonder grote financiële gevolgen